JEZYK POLSKI – SCENARIUSZE LEKCJI, PROPOZYCJE METODYCZNE
- „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego : cykl scenariuszy lekcji poświęcony lekturze / Zuzanna Fijałkowska // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 2, s. 23-101
Scenariusze lekcji oraz pomoce: „alfabet” lektury, karty pracy, polecenia do pracy w grupach, test sprawdzający znajomość lektury, propozycje przydatnych stron internetowych i multimediów. - Odsłanianie sensów – o pożytkach czterokrotnej lektury jednego wiersza : interpretacja „B-moll” Jana Lechonia / Małgorzata Juda-Mieloch // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 2, s. 5-22
Propozycja metodyczna opracowania wiersza Jana Lechonia „B-moll” w zestawieniu z „Sonatą b-moll” Fryderyka Chopina oraz opisem pogrzebu Stefana Żeromskiego w 1925 roku (informacje na bazie materiałów z Narodowego Archiwum Cyfrowego). Zajęcia dla kl. VIII szkoły podstawowej lub uczniów szkoły ponadpodstawowej. - Niewykorzystany potencjał : kilka uwag o szkolnych praktykach omawiania lektury obowiązkowej „Ziele na kraterze” Melchiora Wańkowicza / Małgorzata Juda-Mieloch // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 2, s. 103-114
Ocena przydatności fragmentów lektury zamieszczonych w podręcznikach do języka polskiego. Własna koncepcja opracowania lektury. - Przy lekturach bez myślenia krytycznego ani rusz! / Iwona Gralec // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 2, s. 135-139
Zastosowanie metody symulacji rozprawy sądowej na zajęciach poświęconych opracowaniu lektur. Linki do przykładowych zajęć na temat lektur: „Chłopcy z Placu Broni”, „Ania z Zielonego Wzgórza”, „Balladyna”, „Syzyfowe Prace”. - Wspólnie tworzymy duży ruch młodych humanistów… : o prawnych i praktycznych aspektach Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych / Małgorzata Jas // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 2, s. 115-133
Formalnoprawne podstawy, organizacja, przebieg, zasady, zagadnienia, lektury, tematy prac pisemnych w ramach OLiJP-SP. - Moja skrzynia z narzędziami, czyli o narzędziach TIK w metodyce uczenia języka polskiego / Iwona Gralec // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 2, s. 141-145
Przydatne aplikacje: Genially, Trello, Nearpod, Biteable, Pobble 365. - Architektura przestrzeni : Przyboś konstruktywista / Marcin Rychlewski // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 19-27
Propozycja interpretacji czterech wierszy Juliana Przybosia: „Gmachy”, „Notre-Dame”, „Jedna noc”, „Rzut pionowy”. - W domach z betonu : o „Tryptyku”… Stanisława Barańczaka / Marcin Rychlewski // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 29-36
Idea budownictwa wielkomieszkaniowego. Omówienie wierszy „mieszkalnych” z „Tryptyku z betonu, zmęczenia i śniegu” Stanisława Barańczaka. - Ołtarz Wita Stwosza w wierszach Gałczyńskiego i Herberta / Seweryna Wysłouch // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 37-50
Życie Wita Stwosza i dzieje ołtarza mariackiego. Omówienie dwóch wierszy: „Piosenka o Wicie Stwoszu” K. I. Gałczyńskiego oraz „Wit Stwosz: Uśnięcie NMP” Zbigniewa Herberta. - Lekcja sztuki – sztuka patrzenia : o jednym z wierszy Danuty Wawiłow / Beata Przymuszała // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 51-61
Omówienie wiersza dla dzieci „Muzeum” Danuty Wawiłow. - Biografia Adama Mickiewicza portretami opowiadana / Mariusz Chołody // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 63-76
O portretach, fotografiach, reprodukcjach przedstawiających wizerunki Adama Mickiewicza z różnych lat jego życia. - Formuła koncertów rockowych jako tekstów kultury / Marta Mielcarek // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 77-85
Fenomen muzyki rockowej i rockowego przekazu. Komunikat rockowy. Koncert rockowy jako struktura teatralna. - Z komiksem do szkoły / Michał Traczyk // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 87-96
Literatura obrazkowa. O walorach komiksów w pracy z uczniem. Propozycje wartościowych komiksów dla młodych czytelników. - Plakat interaktywny jako kompozycja obrazu i słowa : korespondencja sztuk. Cz. 1 / Ewa Palka // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 97-127
Tworzenie plakatu interaktywnego krok po kroku w oparciu o internetowe narzędzia Canva oraz Glogster: rejestracja (zakładanie konta), opis okna edycji plakatu, dodawanie tła, wstawianie obrazów, filmu, notatek, załączników, zapis plakatu, zastosowanie w edukacji. - Film jako sztuka opowiadania o świecie języka : korespondencja sztuk. Cz. 2 / Ewa Palka // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 129-139
Tworzenie filmu krok po kroku w programie internetowym FlexClip: rejestracja (zakładanie konta), opis okna użytkownika, tworzenie filmu od podstaw, zmiana tła, dodawanie tekstu, obrazków, muzyki do scen filmu, zapisywanie gotowego filmu, zastosowanie w edukacji. - Muzyka, obraz i tekst : o Marcinie Rychlewskim w rozmowie z Michałem Januszkiewiczem / rozm. przepr. Mariusz Chołody // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 142-159
O życiu, twórczości artystycznej i naukowej prof. UAM, dr. hab. Marcina Rychlewskiego (1972-2019).