TERAPIA PEDAGOGICZNA
Wybór publikacji za lata 2020-2024
Książki:
- Podróż do świata uczuć : program edukacyjny i terapeutyczny dla dzieci / Bożenna Wardęszkiewicz, Elżbieta Zawadzka. - Warszawa : Difin, 2023. Sygnatura 46 637
- Trauma u młodzieży : konsekwencje i uwarunkowania / Magdalena Kobylarczyk, Nina Ogińska-Bulik. - Warszawa : Difin, 2023. Sygnatura 46 650
- Metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością : ruch i rozwój / redakcja naukowa Jacek Szmalec. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2021. Sygnatura 46 623
- Terapie wspomagające nieharmonijny rozwój dziecka : ćwiczenia / red. Szmalec, Jacek. - Warszawa : Difin, 2021. Sygnatura 46 649
Artykuły z czasopism:
- Zaburzenia depresyjne u dzieci / Agnieszka Pomianowska // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 4, s. 42-44
- Zapobieganie wykorzystywaniu seksualnemu / Tomasz Garstka // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 3, s. 42-45
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole podstawowej - pomysł na terapię zabawą / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. - 2023, nr 2/3, s. 27-33
- Jak rozmawiać na trudne tematy? / Katarzyna Leśniewska // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 1, s. 59-60
- Reaktywacja terapii integracji sensorycznej? / Tomasz Garstka // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 1, s. 52-56
- Złość i agresja w szkole : jak na nie reagować ? / Małgorzata Łuba // Remedium. - 2020, nr 10, s. 2-5
- Stop agresji : scenariusz zajęć edukacyjnych z elementami biblioterapii / Elżbieta Kasprzyszak // Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 9, s. 27-29
Propozycja zajęć dla szkoły podstawowej (klasy VII-VIII) i ponadpodstawowej. - Jak zachęcać uczniów do podejmowania wyzwań? / Adriana Kloskowska // Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 35-40
- Koncepcja neuroróżnorodności / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 31-34
Założenia koncepcji neuroróżnorodności według Thomasa Armstronga. Jak wspierać ucznia z neuroróżnorodnością - podstawowe kroki w pracy z uczniem. - Wykorzystywanie elementów TUS do wspierania rozwoju kompetencji społecznych i radzenia sobie z problemami emocjonalnymi / Marta Florkiewicz-Borkowska // Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 24-26
Trening Umiejętności Społecznych. Kompetencje społeczno-emocjonalne: samoświadomość, samozarządzanie, świadomość społeczna, umiejętność budowania relacji, odpowiedzialne podejmowanie decyzji. Wskazówki do prowadzenia zajęć rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne. - Dzieci nieśmiałe : diagnoza czy etykieta ? / Kaja Chojnacka // Remedium. - 2020, nr 3, s. 22-24.
- Wspomaganie dzieci z trudnościami poza szkołą : terapia czaszkowo-krzyżowa / Anna Komar // Życie Szkoły. - 2020, nr 2, s. 14-15.
- Jeśli nie kara, to co ? / Katarzyna Iwanicka // Remedium. - 2020, nr 1, s. 28-29.
Motywacja i jej znaczenie w życiu dziecka.
Scenariusze:
- Akademia arteterapii : od praktyków dla praktyków : podręcznik arteterapii wraz ze scenariuszami zajęć / Anna Sikorska, Katarzyna Góralczyk, Monika Ostrowska-Cichy, Anna Wangin Dmyterko. Warszawa : Difin, 2022, s. 76-98. Sygnatura 46606
Bogaty wybór scenariuszy zajęć dla różnych grup dzieci, młodzieży, dorosłych opartych m.in. na aktywności plastycznej, teatralnej, muzycznej. - Uczeń w świecie Arte – o zaletach stosowania arteterapii w szkole. Scenariusze pracy / Katarzyna Góralczyk. W: Akademia arteterapii : od praktyków dla praktyków : podręcznik arteterapii wraz ze scenariuszami zajęć / Anna Sikorska i in. Warszawa : Difin, 2022, s. 54-75. Sygnatura 46606
Scenariusze zajęć dla młodzieży w wieku 13-17 lat wspomagających radzenie sobie ze zmartwieniami, stresem, budujące wiarę w siebie (s. 60-75). Przykłady ćwiczeń wspomagających: wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa, odreagowanie stresu, poznanie siebie, akceptację siebie, radzenie sobie z emocjami (s. 54-60). - Arteterapia w pracy z dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych. Scenariusze pracy z dziećmi / Monika Ostrowska-Cichy. W: Akademia arteterapii : od praktyków dla praktyków : podręcznik arteterapii wraz ze scenariuszami zajęć / Anna Sikorska i in. Warszawa : Difin, 2022, s. 76-98. Sygnatura 46606
Scenariusze dla dzieci w wieku 8-14 lat z świetlicy szkolnej, placówki wsparcia dziennego. Cele zajęć: wsparcie całościowego rozwoju dziecka w oparciu o aktywność twórczą, wzmacnianie poczucia bycia ważnym i potrzebnym, poznanie własnych emocji, uświadamianie sobie marzeń i ważnych celów, rozwijanie umiejętności bycia uważnym na siebie i innych, rozwijanie pomysłowości i wyobraźni. - Arteterapia z rodzicami dzieci z niepełnosprawnościami / Anna Wangin Dmyterko. W: Akademia arteterapii : od praktyków dla praktyków : podręcznik arteterapii wraz ze scenariuszami zajęć / Anna Sikorska i in. Warszawa : Difin, 2022, s. 133-143. Sygnatura 46606
Scenariusze zajęć dla rodziców. Cele zajęć: rozwijanie umiejętności określania siebie, stymulowanie twórczego podejścia do sytuacji życiowych, głębsze rozumienie emocji oraz wewnętrznych konfliktów. - Teatroterapia w edukacji i terapii / Anna Wangin Dmyterko. W: Akademia arteterapii : od praktyków dla praktyków : podręcznik arteterapii wraz ze scenariuszami zajęć / Anna Sikorska i in. Warszawa : Difin, 2022, s. 99-132. Sygnatura 46606
Scenariusze zajęć mających na celu:
- inicjowanie rozmowy w sytuacjach nagłych z druga osobą (dla dzieci w wieku 9 lat),
- poprawa funkcjonowania społecznego w zakresie komunikacji z drugą osobą (dla dzieci w wieku 9-10 lat), rozwijanie umiejętności współpracy w grupie (dla młodzieży w wieku 15-17 lat),
- kształtowanie postawy komunikacyjnej poprzez rozwijanie zainteresowań dziecka (dla dziecka w wieku 8 lat z mutyzmem wybiórczym ciężkiego stopnia),
- rozwijanie motywacji do działań artystycznych – teatralnych (dla dzieci w wieku 8-9 lat),
- rozwijanie wyobraźni, twórczego działania w sytuacjach nieoczekiwanych na scenie (dla dzieci w wieku 7-8 lat),
- rozwijanie zdolności teatralnych i zainteresowań plastycznych (i inne, dla osób dorosłych – członków grup artystycznych).
Wybór publikacji za lata 2016-2019
Książki:
- 100 pomysłów dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych : wspomaganie uczniów z autyzmem / Claire Bullock. - Wydanie I. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018 Sygnatura 46 160
- 1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera / Ellen Notbohm, Veronica Zysk. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016 Sygnatura 45 684
- 101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej / Tara Delaney ; [przekład: Emilia Skowrońska]. - Wyd. 1, dodr. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018 Sygnatura 46 161
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów : realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych : II etap edukacyjny / Renata Naprawa, Alicja Tanajewska, Cecylia Mach, Krystyna Szczepańska. - Wydanie II zmienione. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2018 Sygnatura 46 169
- Dziecko z wadą słuchu u progu szkoły / red. nauk. Anna Jakoniuk-Diallo. – Poznań, 2017 Sygnatura 45 929
- Efektywna komunikacja z osobami ze spektrum autyzmu : 35 wskazówek dla specjalistów / Paddy-Joe Moran. - Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia. Harmonia Universalis, 2017 Sygnatura 45 930
- Integracja sensoryczna przez cały rok / Magdalena Charbicka. - Warszawa : Difin, 2017 Sygnatura 46 172
- Pomagamy dziecku z opóźnionym rozwojem mowy : ćwiczenia usprawniające / Elżbieta Kowalik. - Gdańsk, 2018 Sygnatura 45 959
- Praca z młodzieżą niewidomą i słabowidzącą : metoda pracy sekwencjami na lekcjach plastyki / Agnieszka Żabińska. - Warszawa : Difin, 2011 Sygnatura 46 023
- Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju : ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno-terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska. - Wyd. 10. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017 Sygnatura 45 794
- Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami : charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie / Piotr Plichta i in. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018 Sygnatura 46 095
- Teoria i praktyka logopedyczna : wybrane zagadnienia / pod redakcją Ewy Gackiej i Moniki Kaźmierczak. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018 Sygnatura 46 097
- Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci / pod redakcją Anny Mikler-Chwastek. - Warszawa : Difin, 2017 Sygnatura 45 891
Artykuły z czasopism:
- Alfabet arteterapii : [propozycje zabaw plastycznych] / Anna Kalbarczyk // Życie Szkoły. - 2019, nr 5, s. 42-46
- Alfabet arteterapii / Anna Kalbarczyk // Życie Szkoły. - 2019, nr 4, s. 41-46
- Alfabet arteterapii / Anna Kalbarczyk // Życie Szkoły. - 2019, nr 3, s. 44-49
- Autyzm i zespół Aspergera? Aktualne spojrzenie na spektrum autyzmu / Katarzyna Pęczak // Remedium. - 2019, nr 6, s. 8-9
- Dzieci z Zespołem Aspergera są wokół nas / Margareta Olszewska // Życie Szkoły. - 2019, nr 1, s. 30-32
- Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole / Kaja Chojnacka // Remedium. - 2019, nr 4, s. 6-8
- Geniusze z niskim ilorazem inteligencji - fenomenalne zdolności Sawantów / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. - 2019, nr 4, s. 33-36
- Jak wspierać rozwój uczniów z dysleksją / Anna Podemska-Kałuża // Polonistyka. - 2019, nr 3, s. 10-15
- Kino przyjazne sensorycznie - nadwrażliwość, empatia i radość życia : [Spektrum Autyzmu] / Katarzyna Pęczak // Remedium. - 2019, nr 4, s. 2-5
- Leworęczność u dzieci / Marta Komorowska // Remedium. - 2019, nr 1, s. 6-8
- Lęk społeczny i specyficzne fobie u dzieci i młodzieży / Marta Komorowska // Remedium. - 2019, nr 6, s. 12-13
- Motywowanie dziecka z autyzmem : dla rozwijania nowych umiejętności i zachowań podczas treningu umiejętności społecznych / Beata Brzezińska, Iwona Szałas // Wychowawca. - 2019, nr 7/8, s. 18-21
- Rola zmysłów w uczeniu się dziecka : integracja sensoryczna w warunkach edukacji szkolnej / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Życie Szkoły. - 2019, nr 5, s. 4-10
- Stymulowanie rozwoju motorycznego - ćwiczenia i terapia ręki / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. - 2019, nr 5, s. 29-32
- Szkolne wyzwania uczniów z wadami wymowy / Janusz Rusaczyk // Wychowawca. - 2019, nr 7/8, s. 44-47
- Terapia zajęciowa / Janusz Rusaczyk // Wychowawca. - 2019, nr 5, s. 20-22
- Uczeń z giełkotem - procedura diagnozowania / Joanna Soboń // Życie Szkoły. - 2019, nr 1, s. 39-42
- Wykorzystanie SI na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych / Joanna Kapuścińska-Kozakiewicz // Polonistyka. - 2019, nr 3, s. 38-42
- Zaburzenia osobowości u dzieci i młodzieży / Anna Naruszewicz // Remedium. - 2019, nr 6, s. 5-7