Przedstawiamy Państwu kilka ciekawych narzędzi, które z pewnością uatrakcyjnią każde zajęcia biblioteczne.
Nasza pierwsza propozycja dotyczy aplikacji przeglądarkowej Edpuzzle. Opracowując zajęcia dla uczniów niejednokrotnie wzbogacamy je wykorzystując materiał filmowy. Aplikacja Edpuzzle umożliwia pobieranie filmów z popularnych kanałów filmowych m. in. YouTube, National Geographic, TED, Khan Academy oraz edytowanie ich w zależności od potrzeb, czyli skracanie, a nawet nagrywanie własnego głosu. Ciekawą propozycją jest tworzenie własnych quizów, poprzez dodanie do filmów pytań otwartych lub wielokrotnego wyboru. Korzystać z niej mogą zarówno nauczyciele, jak również uczniowie. Nauczyciel może tworzyć wirtualne klasy, zamieszczać filmy i zapraszać uczniów wysyłając im link. Aplikacja jest darmowa i bardzo prosta w obsłudze, ponadto niewątpliwym jej atutem jest możliwość uzyskania materiału filmowego opatrzonego własnym komentarzem, a nawet narzędziem sprawdzającym uważność uczniów podczas oglądania.
Wykorzystując niektóre narzędzia internetowe można wspaniale połączyć zabawę z nauką, tak jest w przypadku programów do tworzenia książeczek elektronicznych. Dzieci mają możliwość oprócz ciekawej i kreatywnej zabawy rozwijać wyobraźnię, czy też kształtować umiejętności językowe.
Nauczycielom pracującym z młodszymi dziećmi proponujemy rozpocząć zabawę w programie StoryJumper. Aplikacja StoryJumper pozwala na tworzenie książeczki z możliwością przewracania kartek (słychać nawet "szelest" przewracanych kartek). Dzieci otrzymują zadanie, by nadać książeczce tytuł, autora, a nawet dedykację, mogą wybrać kolor okładki, następnie odwracając (za pomocą kliknięcia) kolejne kartki dodają obrazy i teksty, tworząc swoją własną opowieść. Program posiada m. in. bogatą bazę obrazków, ramek i różnych krojów czcionek. Można również pobierać zdjęcia z własnego komputera. Dodatkową opcją jest możliwość nagrywania swojego głosu. Wszystkie elementy rozmieszczone są na stronie intuicyjnie, pogrupowane w zakładkach, dlatego program jest prosty w obsłudze. Ponadto, StoryJumper oferuje również tworzenie wirtualnej klasy z możliwością dodawania kont uczniów i udostępniania im książeczek oraz tworzenia wspólnych projektów.
Pozostając w temacie filmów i książeczek elektronicznych, kolejną aplikacją wartą uwagi jest produkt Google o nazwie Toontastic 3D. Aplikacja umożliwia tworzenie filmików animowanych, opowiadań, kreskówek. Dostępna jest za darmo na smartfony i tablety, kierowana głównie do dzieci w wieku od 6 do 12 lat. Nie wymaga logowania. Wykorzystując narzędzia aplikacji dzieci mogą rysować, animować swoje postaci, nagrywać i dodawać swój głos oraz różne dźwięki. Gotowe animacje można publikować w formacie mp4 i odtwarzać na dowolnym urządzeniu. Aplikację można zaproponować dzieciom jako narzędzie do prezentacji opowiadań, a nawet projektów, w których w ciekawy sposób mogą przedstawić wyniki swojej pracy.
Zabawy plastyczne są bardzo lubiane przez dzieci, dlatego często uwzględniane są w planowaniu zajęć dla najmłodszych. Warto uatrakcyjnić je wykorzystując aplikacje z rozszerzoną rzeczywistością.
Aplikacja Quiver pozwala “ożywić” kolorowane przez uczniów i przedszkolaków obrazki, przy użyciu urządzenia mobilnego. Jest to aplikacja, w której tradycyjne kolorowanie zostaje wzbogacone rozszerzoną rzeczywistością.
Aby z niej skorzystać potrzebne są:
- - kolorowanki, które należy pobrać (za darmo) i wydrukować bezpośrednio ze strony: www.quivervision.com, klikając w zakładkę Coloring Packs. Znajdziemy tam pakiety kolorowanek (edukacyjny, z maskami zwierząt i animowanych postaci oraz pakiet poświęcony modzie),
- - kolorowe kredki, do pokolorowania wydrukowanej strony,
- - urządzenie mobilne, na które ściągniemy aplikację Quiver (dostępna na Android i iOS):http://www.quivervision.com/apps/.
Na koniec, należy włączyć aplikację, kliknąć w ikonę motylka, nakierować kamerę urządzenia na obrazek i obserwować jak ożywają pokolorowane postaci :)
Wśród narzędzi nie może zabraknąć aplikacji przeznaczonych do tworzenia różnego rodzaju quizów.
Kahoot - to narzędzie posiadające stronę internetową i działające w formie aplikacji na urządzenia mobilne. Wykorzystywane jest do opracowywania ankiet i quizów. Można je utworzyć po kliknięciu w przycisk: “Create kahoot”. W trakcie tworzenia nowej gry, do każdego pytania/zadania możemy dodawać multimedia: zdjęcia i nagrania z serwisu YouTube. Udział w gotowym quizie lub ankiecie jest możliwy dopiero po zalogowaniu się nauczyciela na swoim koncie Kahoot, przejściu do konkretnej gry, wciśnięciu przycisku “play” i podaniu uczniowi specjalnego numeru PIN, który należy wpisać w okienko na stronie: https://kahoot.it/. Po zakończeniu przez uczniów gry, możemy pobierać jej wyniki i dokonywać ich analizy.
Polecamy także skorzystanie z instruktażu: tworzenia i przeprowadzania gier, który znajdziemy na blogu SuperBelfrzy RP.
Genial.ly - daje możliwość tworzenia m.in.: quizów, infografik, przewodników, prezentacji (wideo i tradycyjnych), grafik oraz raportów. Nowy obiekt możemy tworzyć samodzielnie lub zapraszając do współpracy inne osoby. Genial.ly udostępnia darmowe szablony, które dostosowuje się i zmienia w zależności od oczekiwań.
W trybie edycji naszej pracy możemy:
- - zmieniać tło, usuwać niepotrzebne strony,
- - dodawać: tekst, ikony, kształty, ilustracje, mapy, strzałki, interaktywne przyciski, oznaczenia, pliki multimedialne, wykresy i ramki.
Narzędzie pozwala na dzielenie się pracą za pomocą wygenerowango linka lub dokonanie prezentacji w przeglądarce internetowej.
Na koniec prezentujemy serwis społecznościowy Pinterest.
Pinterest - służy do zbierania i porządkowania materiałów multimedialnych. Gromadzone tam: zdjęcia, krótkie dokumenty tekstowe i materiały wideo, często odsyłają do źródłowych stron internetowych, które dają pełen dostęp do materiałów. Każdy użytkownik może dodawać do swoich kolekcji pozycje stworzone samodzielnie i przez innych. Pinterest dostępny zarówno w formie strony internetowej, jak również w wersji mobilnej, jest źródłem wielu materiałów i inspiracji, które nauczyciel może wykorzystać podczas pracy z dziećmi i młodzieżą. Posiada także opcję tworzenia folderów, w których można gromadzić materiały na określony temat, tworząc np. kolekcję materiałów przeznaczonych na konkretną lekcję z uczniami.
Służymy pomocą w korzystaniu z wyżej wymienionych narzędzi. Zainteresowanych nauczycieli zapraszamy do kontaktu mailowego
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .