Materiały dostępne w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej Filii w Suchej Beskidzkiej.
Życie i twórczość Tadeusza Różewicza – wybrane publikacje dostępne w PBW Filii w Suchej Beskidzkiej
-
Baczyński i Różewicz / Kazimierz Wyka. - Kraków : Wydawnictwo Literackie, 1994. Sygnatura 40.750
-
Kartoteka / Tadeusz Różewicz. - Warszawa : PIW, 1988. Sygnatura 38.684, 38.685
-
Kartoteka Tadeusz Rózewicz. - Wrocław : Wydawnictwo Dolnośląskie, 1995. Sygnatura 41.355
-
Matka odchodzi / Tadeusz Różewicz. - Wrocław : Wydawnictwo Dolnośląskie, 2000. Sygnatura 42.390
-
Na powierzchni poematu i w środku : nowy wybór wierszy / Tadeusz Różewicz. - Warszawa : Czytelnik, 1983. Sygnatura 35.001
-
Pisarstwo tragizmu i ironii / Bogdan Klukowski // „Poradnik Bibliotekarza". - 2007, [nr] 2, s. 19-22
-
Poezja. Dramat. Proza / Tadeusz Różewicz. - Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1973. Sygnatura 19.510
-
Próba rekonstrukcji [Opowiadania, eseje] / Tadeusz Różewicz. - Wrocław : Ossolineum, 1979. Sygnatura 29.116
-
Przygotowanie do wieczoru autorskiego / Tadeusz Różewicz. - Warszawa : PIW, 1977. Sygnatura 25.594, 25.699
-
Różewicz / Henryk Vogler. - Warszawa : Agencja Autorska i Dom Książki, 1969. Sygnatura 13.399, 13.848
-
Różewicz parokrotnie / Kazimierz Wyka. - Warszawa : PIW, 1977. Sygnatura 25. 320, 25.874
-
Tadeusz Różewicz / Henryk Vogler. - Warszawa : PIW, 1972. Sygnatura 17573
-
Tadeusz Różewicz / Stanisław Burkot. - Warszawa : WSiP, 1987. Sygnatura 38.003, 40.222
-
Teatr. T. 1-2 / Tadeusz Rózewicz. - Kraków : Wydawnictwo Literackie, 1988. Sygnatura 39.119, 39.120
-
Teatr Różewicza / Stanisław Gębala. - Wrocław : Ossolineum, 1978. Sygnatura 26.509, 26.819
-
Walka o oddech : o pisarstwie Tadeusza Różewicza / Tadeusz Drewnowski. - Warszawa : WAiF, 1990. Sygnatura 39.660
Analizy i interpretacje twórczości Tadeusza Różewicza
-
„Jedenaste przykazanie: nie bądź obojętny” – interpretacja wiersza "Warkoczyk" Tadeusza Różewicza i przemówienia Mariana Turskiego w 75. rocznicę wyzwolenia obozu w Auschwitz / Joanna Kostrzewa // „Polonistyka”. - 2020, nr 2, s. 40-41
-
Ciało, słowo, trauma : dramaturgia Tadeusza Różewicza jako projekt teatralny / Bernhard Hartmann // „Polonistyka”. - 2005, nr 5, s. 8-10
-
Ciemny odcień bieli / Piotr Michałowski // „Polonistyka”. - 2005, nr 5, s. 25-29
Znaczenie "bieli” w tomiku poezji Tadeusza Różewicza pt. „Wyjście”. -
Czarna dziura / Justyna Szczęsna // „Polonistyka”. - 2000, nr 3, s.170-172
Stan kryzysu poezji w wierszach Tadeusza Różewicza. -
Dwa spotkania z Rubensem - Różewicz i Szymborska / Seweryna Wysłouch // „Polonistyka”. - 2007, nr 6, s. 6-11
Analiza wierszy T. Różewicza „W Róży” i W. Szymborskiej „Kobiety Rubensa”. -
Koniec i początek : o wierszu Tadeusza Różewicza „Taki to mistrz” / Piotr Kępiński // „Polonistyka”. - 2005, nr 5, s. 30-32
Analiza wiersza Tadeusza Różewicza „Taki to mistrz”. -
Kreacja głównego bohatera w „Pułapce” Tadeusza Różewicza / Paweł Palcat // „Warsztaty Polonistyczne”. - 2000, nr 1, s. 93-102
-
Kryzys świadomości tuż po wojnie - „Ocalony” Różewicza / Jan Stasica // „Polonistyka”. - 2012, nr 6, s. 40-43
Analiza i interpretacja wiersza „Ocalony”. -
Nasze słowa stają się bezdomne : Różewicza operacja na języku / Aleksandra Francuz // „Język Polski w Liceum”. - 2014/2015, nr 3, s. 35-42
Analiza wiersza „Płaskorzeźba”. -
Non-stop-pop : Różewicz i kultura masowa / Marcin Rychlewski // „Polonistyka”. - 2005, nr 5, s. 11-17
O kulturze masowej w twórczości Tadeusza Różewicza. -
O „dialogu” rodzajów literackich w twórczości Tadeusza Różewicza : na wybranych przykładach / Alina Biała // „Język Polski w Szkole Średniej”. - 2000/2001, nr 4, s. 89-98
Analiza i interpretacja dramatów: „Kartoteki” i „Świadków, albo naszej małej stabilizacji” – w kontekście wybranych wierszy poety („Prowadzony na rzeź”, „List do ludożerców” „Ocalony”). -
Oblicza wojny w wierszach Różewicza / Olga Wyspiańska-Soszyńska // „Polonistyka”. - 2005, nr 5, s. 53-55
Analiza i interpretacja tekstów Tadeusza Różewicza o tematyce wojennej na maturę ustną z języka polskiego. -
Róża świadomości : o jednym wierszu Tadeusza Różewicza / Jacek Gutorow // „Polonistyka”. - 2002, nr 10, s. 607-612
Interpretacja wiersza „Świt dzień i noc z czerwoną różą”. -
Różewicz - nihilista? : o Spadaniu / Marcin Rychlewski // „Polonistyka”. - 2003, nr 7, s. 416-419
Problematyka nihilizmu w poemacie Tadeusza Różewicza „Spadanie”. -
Różewicz - ostatni modernista / Marcin Jaworski // „Polonistyka”. - 2005, nr 5, s. 18-24
Interpretacje wybranych wierszy Różewicza. -
Różewicz dwukrotnie / Anna Legeżyńska // „Polonistyka”. - 2003, nr 1, s. 50-53
O twórczości Różewicza na podstawie pracy A. Skrendo „Tadeusz Różewicz i granice literatury”. -
Różewicz i Lévinas, czyli o Głosie anonima i (nie) obecności twarzy / Monika Brzóstkowicz-Klajn // „Polonistyka”. - 2003, nr 7, s. 420-424
-
Snobizm rozpaczy czy próba ocalenia wartości / Bartosz Suwiński // „Polonistyka”. - 2010, nr 9, s. 47-52
Twórczość Różewicza. Skutki wojny: rozpad wartości moralnych, utrata Boga, postępująca laickość w poezji Tadeusza Różewicza. -
Stary poeta odchodzi / Agnieszka Czyżak // „Polonistyka”. - 2005, nr 5, s. 4-7
Motyw starości w wierszach Tadeusza Różewicza. -
Symbol Zagłady, materia cierpienia : „Drzewo” i „Drewno” Tadeusza Różewicza / Katarzyna Kuczyńska-Koschany // „Polonistyka”. - 2004, nr 10, s. 36-40
Omówienie wierszy Tadeusza Różewicza „Drzewo” i „Drewno”. -
Syn marnotrawny : malarskie interpretacje utworów Różewicza i Brandstaettera / Alina Biała // „Polonistyka”. - 2006, nr 10, s. 18-24
Syn marnotrawny z obrazu Boscha w ujęciu Różewicza i Brandstaettera. -
Szkolne kłopoty z intencją i nowa kartoteka Różewicza / Ewa Nowel // „Język Polski w Liceum”. - 2014/2015, nr 1, s. 37-50
-
Tadeusz Różewicz: „Brama”, Miron Białoszewski: „[otwieram jej drzwi...]” : interpretacja porównawcza : XXXI Olimpiada Literatury i Języka Polskiego : eliminacje centralne / Mateusz Halawa // „Warsztaty Polonistyczne”. - 2001, nr 2, s. 68-72
-
Tadeusza Różewicza opowieści o XX wieku / Grzegorz Ćwiertniewicz // „Polonistyka”. - 2013, nr 2, s. 16-18
-
Trzy „martwe natury” - Przybosia, Herberta i Różewicza / Barbara Sienkiewicz // „Polonistyka”. - 2010, nr 1, s. 6-13
Interpretacja wierszy „Martwa natura” Przybosia, Herberta i Różewicza. -
Uwaga : czytanie boli / Violetta Szostak // „Polonistyka”. - 2005, nr 5, s. 39-45
Problematyka wierszy Tadeusza Różewicza zebranych w tomie „Wyjście”. -
Wiersz wobec Zagłady : o problematyzowaniu lektury („Chaskiel” Tadeusza Różewicza i „Ballady i romanse” Władysława Broniewskiego) / Janusz Waligóra // „Polonistyka”. - 2014, nr 7, s. 44-50
- „Przepaść” Tadeusza Różewicza : (propozycja metodyczna do klasy VI) / Anna Tyburczy // „Język Polski w Szkole IV-VI”. - 2001/2002, nr 2, s. 29-36
-
„Walentynki” Tadeusza Różewicza - poemat o miłości i śmierci, o człowieku i upadku kultury (szkic interpretacyjno-metodyczny) / Anna Karp // „Język Polski w Liceum”. - 2002/2003, nr 3, s. 14-26
Interpretacja oraz propozycja metodyczna lekcji w liceum i technikum. - Czy ludożercy są wśród nas? : Tadeusz Różewicz „List do ludożerców” / Danuta Borowska // „Wszystko dla Szkoły”. - 2002, nr 2, s. 8-9
Konspekt lekcji w szkole podstawowej. -
Jak być człowiekiem wśród ludzi? : na kanwie wiersza List do ludożerców Tadeusza Różewicza - propozycja lekcji z wykorzystaniem mapy mentalnej i dramy / Eugeniusz Szymik // „Język Polski w Gimnazjum”. - 2003/2004, nr 3, s. 35-39
Konspekt lekcji języka polskiego w Gimnazjum. -
Jak utwór projektuje zadania dla ucznia? : (na przykładzie trzech liryków o radości) / Grażyna Wiśniewska // „Język Polski w Szkole IV-VI”. - 2008/2009, nr 1, s. 66-80
Projekt lekcji języka polskiego z lirykami: „Radość” E. Zawistowskiej, „Co to jest radość” J. Kulmowej, „Karuzela” T. Różewicza. -
Między cogito a dubito : uczniowskie drogi nie tylko do Różewicza / Maria Kwiatkowska-Ratajczak // „Polonistyka”. - 2008, nr 1, s. 27-32
Pomysły na lekcje z poezją Różewicza. -
Poeci wobec rzeczywistości : o korzyściach płynących z pracy zespołowej i zadaniowej / Ewa Grodecka // „Język Polski w Gimnazjum”. - 2017/2018, nr 2, s. 38-46
Lekcja języka polskiego w gimnazjum. Praca z tekstem M. Hillar „My z drugiej połowy” i T. Różewicza „Koncert życzeń”. -
Rawenna - architektura sakralna i mozaiki : inspiracje raweńskie w wierszu Tadeusza Różewicza „***[Rawennę dziś widziałem...]” i Wisławy Szymborskiej „Mozaika bizantyjska” / Nicole Krawczyk // „Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej”. - 2019/2020, nr 2, s. 114-125
Zajęcia z języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Motyw bizantyjskiej architektury sakralnej w poezji polskiej. -
Unde malum? - pytają i odpowiadają T. Różewicz i Cz. Miłosz : propozycja metodyczna dla klas maturalnych / Joanna Kępczyk-Dębowska // „Język Polski w Liceum”. - 2003/2004 , nr 4, s. 25-28
Konspekt lekcji języka polskiego. Analiza i interpretacja wierszy „Unde malum?” Tadeusza Różewicza i „Unde malum” Czesława Miłosza. -
Wbrew sobie i modom : o twórczości Tadeusza Różewicza / Ewa Grodecka // „Język Polski w Gimnazjum”. - 2012/2013 , nr 3, s. 99-103
Analiza wiersza „Białe groszki” i propozycja zajęć języka polskiego w Gimnazjum. -
Wielostronna diagnoza / Olga Wyspiańska-Soszyńska // „Polonistyka”. - 2005, nr 5, s. 51-52
Pomysł wykorzystania wiersza Tadeusza Różewicza pt. „Walentynki” na lekcjach języka polskiego. -
Wychowanie dla Polski (propozycja metodyczna dla klasy VI) / Halina Czajewska // „Język Polski w Szkole IV-VI”. - 2003/2004 , nr 2, s. 46-61
Konspekt lekcji języka polskiego w VI klasie szkoły podstawowej. Tematy lekcji: „Patriota kto to taki”, „Ojczyzna - jedno słowo - wiele znaczeń”, „Jakie znaczenie ma flaga narodowa”. Analiza wierszy "***(oblicze wojny)" Tadeusza Różewicza, „Pieśń o fladze” K. I. Gałczyńskiego. - Życie i śmierć w czasach zagłady. Wiersze Tadeusza Różewicza - scenariusz lekcji o patronie roku 2021 / Ewelina Garncarz // „Biblioteka w Szkole”. - 2021, nr 5, s. 14-15
Scenariusz lekcji w szkole ponadpodstawowej.
Materiały repertuarowe (scenariusze przedstawień)
- Byli szczęśliwi dawniejsi poeci... : scenariusz słowno-muzyczny poświęcony Tadeuszowi Różewiczowi przeznaczony dla uczniów szkoły średniej / Barbara Wanda Jachimczak // „Biblioteka w Szkole”. - 2009, nr 11, s. 24-25
- Odszedł poeta : scenariusz programu / Bogumiła Pińczuk // „Biblioteka w Szkole”. - 2014, nr 11, s. 26-29
Propozycja dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej. - Przedział ludożerców : scenariusz przedstawienia na podstawie wiersza Tadeusza Różewiczna ,,List do ludożerców” / oprac. Ewa Owczarek // „Biblioteka w Szkole”. - 2004, nr 6, s. 22-23
Oprac. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie Filia w Suchej Beskidzkiej
Zapraszamy do skorzystania z naszych zbiorow!