Zestawienie tematyczne za lata 2015-2024
Materiały dostępne w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej Filii w Suchej Beskidzkiej.
- Kompendium wiedzy o obywatelach Ukrainy w polskiej oświacie od września 2022 roku : przepisy prawne i interpretacje, praktyczne rozwiązania problemów, scenariusze i karty pracy, dokumenty w języku polskim i ukraińskim / redaktor: Agnieszka Stebelska. - Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o, cop. 2022.
Sygnatura 46580 - Teraz tu jest nasz dom = Teper naš dìm tut [wersja polsko-ukraińska] / Barbara Gawryluk ; ilustracje Maciej Szymanowicz ; [tłumaczenie Iryna Kotlarska-Fesiuk]. - Wydanie I w tej edycji. - Łódź : Wydawnictwo Literatura, 2022.
Sygnatura 46555 - Wielokulturowość w ujęciu interdyscyplinarnym / Anna Kwiatkowska. - Warszawa : PWN : Instytut Psychologii. Polska Akademia Nauk, 2019.
Sygnatura 46154 - Edukacja otwarta na języki : różnojęzyczność w teorii i praktyce / Marta Kotarba-Kańczugowska ; [recenzent Mirosław J. Szymański]. - Kraków : Impuls, 2015.
Sygnatura 45646
Artykuły z czasopism:
- Opinia nauczycielek na temat sytuacji przedszkola, w którym znajdują się dzieci wielojęzycznych imigrantów / Ewa Skrzetuska, Małgorzata Majkowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2024, nr 5, s. 61-72.
Przepisy obowiązujące w edukacji cudzoziemców odnoszące się do przedszkoli. Problemy związane z wielokulturowością w edukacji. Organizacja pracy przedszkola w środowisku wielokulturowym. - Uczeń obcokrajowiec w szkole w opiniach studentów kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna / Jarosław Korczak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2024, nr 4, s. 43-52
- Uwarunkowania środowiska rodzinnego sprzyjające osiągnięciu sukcesu życiowego dzieci w opiniach uchodźców wojennych z Ukrainy / Tomasz Łączek // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2024, nr 4, s. 53-64
- BiblioSercem z Ukrainą, czyli garść pomysłów na biblioteczne wsparcie uczniów narodowości ukraińskiej / Patrycja Karykowska // Biblioteka w Szkole. - 2023, [nr] 11, s. 26-28
- Polska szkoła oczami Ukraińców / Bogdan Bugdalski // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 7, s. 50-53
- Model integracji edukacyjnej / Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Jędrzej Witkowski // Dyrektor Szkoły. – 2023, nr 2, s. 73-77
- Zasady kształcenia uczniów z Ukrainy / Piotr Gąsiorek // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 2, s. 23-26
- Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole podstawowej : studium przypadku / Aneta Sylwia Baranowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 1, s. 42-52
- Wsparcie ucznia cudzoziemskiego / Dorota Janczak // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 11, s. 38, 40-41
- „Pod wspólnym dachem" : adaptacja kulturowa dzieci z Ukrainy w Polsce : studium przypadku / Kinga Lisowska, Majka Łojko // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 9, s. 58-67
- Czego potrzebują dzieci z Ukrainy (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado // Wychowawca. - 2022, nr 6, s. 26-27
- Uchodźcy z Ukrainy w polskich klasach / Małgorzata Nowak // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, dod. „Niezbędnik Dyrektora Szkoły”, s. 62-66
- Ukraińskie oddziały przygotowawcze / Małgorzata Nowak // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 67-71
- Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 5, s. 6-11
- Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 20-23
- Przyjęcie ucznia z Ukrainy do szkoły / Joanna Lesińska // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 41-46
- Akcja integracja, czyli jak zintegrować ucznia z Ukrainy z zespołem klasowym / Werona Król-Gierat, Katarzyna Nosidlak. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2022, nr 4, s. 73-84
- Biblioteka – tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? / Małgorzata Swędrowska // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 4, s. 10-11
- Czy nauczyciele języka obcego potrafią pracować z uczniami wielojęzycznymi? / Joanna Rokita-Jaśkow // Języki Obce w Szkole.- 2022, nr 4, s. 39-45
- Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kałużna // Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 4- 8
- Uczeń-uchodźca potrzebuje naszej pomocy / Iwona Jędrzejczyk, Urszula Jędrzejczyk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 4, s. 80-87
- Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym - poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń / Agnieszka Tomasik // Polonistyka. - 2022, nr 3, s. 15-19
- Dualne kształcenie językowe : propozycja organizacji nauczania dwujęzycznego włączającego uczniów-migrantów / Barbara Muszyńska // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 3, s. 55-62
- Uczeń cudzoziemski w środowisku szkolnym : organizacja adaptacji i nauczania / Marcelina Wnęk // Życie Szkoły. - 2022, nr 2/3, s. 50-54
- Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji / Beata Katarzyna Jędryka // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 29-46
- Przygotować szkołę na migrantów / Weronika Rzeżutka-Wróblewska // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 1, s. 28-31
- "Cześć! Jestem Tom", czyli nauka mówienia w języku polskim dla obcokrajowców : propozycja lekcji dla początkujących / Patrycja Kubicha // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. [49]-66
- Uczeń wschodniosłowiański w polskiej szkole jako wyzwanie glottodydaktyczne / Dominika Izdebska-Długosz. – Bibliogr. // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. – 2021/2022, nr 1, s. 113-128
- Praca z obcokrajowcem / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Życie Szkoły. - 2021, nr 2/3, s. 59-63
- Uczniowie cudzoziemscy / Włodzimierz Kaleta // Dyrektor Szkoły. - 2021, nr 11, s. 52-55
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji : propozycja programu nauczania dla oddziału przygotowawczego / Dominika Bucko, Anna Mikulska // Języki Obce w Szkole. - 2020, nr 4, s. 43-48
- Praca z dziećmi cudzoziemskimi w polskiej szkole : metody działania i własne doświadczenia / Alina Szulgan // Języki Obce w Szkole. - 2019, nr 4, s. 55-59
- Moc kultur w szkole / Malina Baranowska-Janusz, Małgorzata Leszko // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 1, s. 44-46, 48-49
- Film w edukacji językowej i kulturowej obcokrajowców / Dorota Tomczuk // Języki Obce w Szkole. - 2018, nr 2, s. 27-30
- Pedagog szkolny w sytuacji zróżnicowania kulturowego / Aneta Sylwia Baranowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2016, nr 6, s. 17-23
- Cudzoziemcy w polskich szkołach / Włodzimierz Kaleta // Dyrektor Szkoły. - 2015, nr 11, s. 21-24
Zobacz także:
Publikacje online:
Praca z uczniem z doświadczeniem migracji w polskiej szkole / Opracowanie: Marta Otrębska, Ludwika Radacka-Majek https://www.pcen.gda.pl/files/userfiles/2020-04/3390.pdf [dostęp: 6 sierpnia 2024 r.]
Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8 / Małgorzata Gębka-Wolak https://www.ibe.edu.pl/images/EDUKACJA/NUMERY/2019-03/PDF/6Metodyka_pracy_zuczniami_zdowiadczeniem_migracji.pdf [dostęp: 6 sierpnia 2024 r.]
Uczeń z doświadczeniem migracji w polskim systemie edukacji – okiem praktyka / Paulina Stasiowska https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/9888/9068 [dostęp: 6 sierpnia 2024 r.]