Wybór publikacji za lata 2022-2024
Materiały dostępne w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej Filii w Suchej Beskidzkiej.
Artykuły z czasopism:
- Dysleksja, czyli problemy nie tylko z czytaniem / Łukasz Franków // Życie Szkoły. - 2024, nr 1, s. 24-28
- Jak nauczyć kreatywności? : Trening kompetencji przyszłości w nauczaniu wczesnoszkolnym / Olga Woj // Życie Szkoły. - 2024, nr 1, s. 4-8
- Rozruchy i przerywniki, które odmieniają lekcję / Olga Woj // Życie Szkoły. - 2024, nr 1, s. 46-49
Przykłady ćwiczeń fizycznych i zabaw ruchowych. - Wspieranie ucznia z nadwagą i otyłością w społeczności szkolnej / Dorota Zając // Życie Szkoły. - 2024, nr 1, s. 20-23
- Jak rozwijać kreatywność u uczniów? / Dorota Zając // Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 4-11
Twórcza aktywność dziecka - przejawy, rozwój. Metody i techniki rozwijania zdolności twórczych, twórczego myślenia. Praca w grupach. Przykłady zadań problemowych dla uczniów. - Zacznij do szafy : papierowe historyjki o sztuce w nowej odsłonie / Anna Kalbarczyk // Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 41-44
Scenariusz zajęć z plastyki dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Ćwiczenia plastyczne z papierowym tryptykiem (z inspiracji sztuką gotycką). - Opowieść ruchowa z muzyką / Natalia Kłysz-Sokalska // Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 45-50
Propozycje zastosowania metody opowieści ruchowej. Przykłady zabaw słowno-ruchowych oraz muzyczno-ruchowych. Materiały pomocnicze: fragmenty tekstów, propozycje utworów muzycznych, opis ćwiczeń ruchowych. - Jak zachęcać uczniów do podejmowania wyzwań / Adriana Kloskowska // Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 35-40
Czym jest motywacja? Mała efektywność metod karania i nagradzania. Potrzeba autonomii. Danie uczniom możliwości samodzielnego dochodzenia do wiedzy. Uwolnienie od lęku przed porażką. Uczenie się jako dążenie do mistrzostwa. - Nauka w epoce cyfrowej / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 27-30
Przykłady zastosowania mediów cyfrowych i zasobów internetowych w prowadzeniu zajęć z uczniami. Kształtowanie m.in. umiejętności wyszukiwania, selekcji i oceny dostępnych informacji. Zadania nauczycieli w epoce cyfrowej. - Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? / Marcelina Wnęk // Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 12-15
Krzywdzące stereotypy. Jak pracować w sytuacji napięć w klasie? Trening wnioskowania moralnego. Rozwijanie szacunku dla różnic kulturowych. - Komunikacja alternatywna i wspomagająca - po co o niej uczyć? / Iwona Karpińska // Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 21-23
Rodzaje i metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Propozycje zajęć i zabaw na temat różnych sposobów porozumiewania się ludzi.
Scenariusze, konkursy:
- Autokreacja : pomysł na ciekawe zajęcia z zakresu edukacji artystycznej klas I-III / Izabela Kamińska // Życie Szkoły. - 2024, nr 1, s. 18-19
Przebieg zajęć na temat twórczości Tamary Łempickiej. - Czarna Hańcza / Mateusz Rogalski // Życie Szkoły. - 2024, nr 1, s. 33-39
Zajęcia z cyklu "Małe Stopy zwiedzają wielki świat", tym razem rejon Czarnej Hańczy. Konspekt zajęć dla kl. 3 SP.
Wybór publikacji za 2020 rok
Artykuły z czasopism:
-
Praca zdalna – wskazówki dla nauczycieli / Joanna Obuchowska // Życie Szkoły. - 2020, nr 3/4, s. 55-61
Realizacja nauczania zdalnego we współpracy z rodzicami. Przykładowy zapis codziennych aktywności stworzony przez nauczyciela i rodzica. Propozycje scenariuszy do zajęć na tematy: Woda – bakterie i wirusy. Woda – co badają badacze? Woda – trzy stany skupienia. Woda – podsumowanie. Woda – prezentacje twórczości. -
Zdalne kształcenie na miarę naszych możliwości / Małgorzata Wróblewska // Życie Szkoły. - 2020, nr 3/4, s. 51-54
Przepisy, wymagania formalne. Narzędzia do nauczania synchronicznego (w tym samym czasie) i asynchronicznego (nauczyciel udostępnia materiały, uczeń uczy się i korzysta z materiałów w innym czasie). -
Podkasty w edukacji wczesnoszkolnej / Ewa Ostarek // Życie Szkoły. - 2020, nr 7 , s. 16-20
Pliki do słuchania i ich zastosowanie w edukacji. Samodzielne przygotowanie nagrań za pomocą telefonu i udostępnianie. Przydatne aplikacje i tutoriale. Przegląd stron z edukacyjnymi podkastami. Propozycja zastosowania dla uczniów w klasie. -
Telewizyjny program edukacyjny jako inspiracja do tworzenia naturalnych sytuacji uczenia się dzieci / Dorota Dziamska // Życie Szkoły. - 2020, nr 6 , s. 4- 7
„Wielkie dzieła małych rąk” – program Telewizji Polskiej na czas pandemii i pracy zdalnej z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zawiera ponad 40 odcinków sytuacji edukacyjnych, które nauczyciel może wykorzystać i łączyć z realizowanym przez siebie programem. Istotnym elementem programu są zabawy. -
Generatory w edukacji / Ewa Ostarek // Życie Szkoły. - 2020, nr 6 , s. 22-27
Samodzielne tworzenie przez nauczyciela atrakcyjnych pomocy dla uczniów. Wykorzystanie generatorów materiałów dydaktycznych dostępnych w internecie (przegląd przydatnych stron internetowych). Praktyczne zastosowanie na lekcjach – pomysły. -
Edukacja hybrydowa / Joanna Obuchowska // Życie Szkoły. - 2020, nr 6 , s. 46-50
Połączenie edukacji zdalnej i stacjonarnej w różnych kombinacjach. Przykładowy dzień pracy. Dostępne narzędzia internetowe.
Inne zagadnienia dydaktyczne, wychowawcze i profilaktyczne - artykuły z czasopism:
- Dostosowanie do potrzeb uczniów / Anna Zych // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 12, s. 51-54
Wskazówki i pomysły, jak dostosować proces uczenia się do możliwości dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Jak zdobyć siłę i odporność psychiczną? / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. - 2020, nr 7 , s. 21-25
Jak dbać o zdrowie psychiczne – przykładowy program i propozycje działań. Zabawy i ćwiczenia. Wskazówki dla nauczyciela. -
Jak wspierać koncentrację uwagi uczniów? / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. - 2020, nr 6 , s. 30-35
Przykładowe zabawy, ćwiczenia i gry sprzyjające rozwojowi koncentracji. Karta pracy – skoncentruj się. -
Dziecko w czasach zarazy / Magdalena Śniegulska ; rozm. przepr. Kinga Bartkowiak // Życie Szkoły. - 2020, nr 5 , s. 10-14
Jak postępować z dziecięcymi lękami i trudnościami spowodowanymi epidemią koronawirusa i przedłużającą się izolacją. -
Co w głowie piszczy? : udzielanie wsparcia uczniom przy wykorzystaniu techniki uważności / Agata Semeniuk // Życie Szkoły. – 2020, nr 3/4, s. 26-28
Trening uważności lekarstwem na stres. Przykładowe ćwiczenia dla dzieci: Kołysanie misia, Puk, puk w serduszku, Słodka chwila. -
10 sposobów na fiszki w edukacji/ Ewa Ostarek // Życie Szkoły. – 2020, nr 1, s. 22-30
Propozycje wykonania i zastosowania fiszek w postaci karteczek/kart. Przydatne strony internetowe do tworzenia fiszek: Moje-fiszki, Canva, Quizlet oraz do pobierania zdjęć. -
Stałe diagnozowanie a ocena opisowa w klasach I-III/ Dorota Dziamska // Życie Szkoły. – 2020, nr 2, s. 9-11
Oceny cyfrowe jako element oceniania bieżącego w klasach I-III. Błędna interpretacja prawa w zakresie oceniania. -
Wspomaganie dzieci z trudnościami poza szkołą : terapia czaszkowo-krzyżowa/ Anna Komar // Życie Szkoły. – 2020, nr 2, s. 14-15
Terapia oparta o wrodzony Oddech Życia. Wskazania, efekty terapii. -
Praktyczne ćwiczenia w rozwijaniu empatii / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. – 2020, nr 1, s. 9-13
Znaczenie i metody rozwijania empatii. Przykładowe zajęcia z dziećmi rozwijające empatię. -
Kształtuj charakter i buduj osobowość ucznia / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. – 2020, nr 1, s. 16-19
Propozycje działań, zabaw i ćwiczeń pomocnych w kształtowaniu charakteru. -
Wciąż za Tobą ciągnie się – co to jest? : zabawa z poezją w klasie i nie tylko / Małgorzata Wróblewska // Życie Szkoły. – 2020, nr 1, s. 22-24
Propozycje ćwiczeń i aktywności do wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej „Cień”. -
Efekt Domina : materiały dla nauczycieli do pracy z uczniami na pierwszym etapie edukacji (w klasach I-III)/ Anna Brzezińska, Iwona Krysińska // Życie Szkoły. – 2020, nr 1, 31-38
„Podróż po świecie wartości” - propozycja zajęć i pomocy dydaktycznych. -
Aktywności muzyczne a rozwój języka emocji dziecka / Natalia Kłysz-Sokalska // Życie Szkoły. – 2020, nr 1, s. 39-43
Znaczenie aktywności muzycznych dla rozwoju emocjonalnego dziecka. Piosenka „Jesienne smutki chmur” wraz z propozycją układu ruchowego (taniec z elementami kroków kujawiaka). -
Tworzymy raj edukacyjny – metody pracy wykorzystywane w Kooperatywie Edukacyjnej Ponad Horyzont/ Joanna Obuchowska // Życie Szkoły. – 2020, nr 1, s. 44-47
Udoskonalone czytanie bostońskie. Zegar Educational Eden – daltońska inspiracja. Obowiązki – codzienna okazja do udoskonalania komunikacji między uczniami i wyrabiania nawyków. Prostota i relacja fundamentami edukacji. -
A może decoupage?/ Katarzyna Wiśniewska // Życie Szkoły. – 2020, nr 1, s. 48-50
Propozycja wykonania kolorowych puszek do udekorowania kuchni, bądź przechowywania ziół czy innych drobiazgów - upominek dla babci i dziadka.