TIK W EDUKACJI – PRZYDATNE NARZĘDZIA INTERNETOWE
Wybór publikacji za lata 2023-2024
Materiały dostępne w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej Filii w Suchej Beskidzkiej.
- Lekcja z ChatGPT / Jan Fazlagić // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 4, s. 39-41
- Miejsce kompetencji cyfrowych w edukacji / Jan Fazlagić // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 3, s. 36-39
- Kreatywne łączenie aplikacji / Katarzyna Polak // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 2, s. 36-41
Zastosowanie tzw. app smashingu (czyli łączeniu różnych aplikacji) w szkole. - ChatGPT jako nowoczesny asystent nauczyciela bibliotekarza / Agnieszka Halicka // Biblioteka w Szkole. - 2024, [nr] 1, s. 22-29
- Wykorzystanie druku 3D w szkole / Viktor Bohdanov // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 1, s. 38-40
- Nauczanie przyjazne mózgowi a technologie informacyjno-komunikacyjne / Ewa Palka // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2023/2024, nr 2, s. [105]-138
- Technologie informacyjno-komunikacyjne w pracy z uczniem z zaburzeniami logopedycznymi / Ewa Palka // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2023/2024, nr 2, s. [139]-172
- "Technikoludek, czyli dziecko w świecie technologii" : kilka słów o jednym z pierwszych projektów edukacyjnych na temat technologii, które powstały w Polsce / Agnieszka Chudzik // Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 9/10, s. 52-55
- Jak zmontować film? : poradnik z wykorzystaniem bezpłatnych programów / Dawid Łasiński // Biblioteka w Szkole. - 2023, [nr] 7-8, s. 22-23
- Konstruktywistyczny model wykorzystania nowych technologii w edukacji / Barbara Czekajło // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 9, s. 3-12
- Jak stworzyć film poklatkowy / Katarzyna Polak // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 7, s. 41-45
Film poklatkowy jako atrakcyjna pomoc dydaktyczna i metoda nauki rozwijająca kreatywność uczniów. Przydatne aplikacje. - Zadania do filmu edukacyjnego / Katarzyna Polak // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 6, s. 46-49
- Higiena cyfrowa / Katarzyna Bocheńska-Włostowska // Remedium. - 2023, nr 6, s. 2-4
- Symulatory edukacyjne / Katarzyna Polak // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 5, s. 40-45
- Jak nauczać z wykorzystaniem nowoczesnych technologii? / Cezary Szymanowski // Języki Obce w Szkole. - 2023, nr 4, s. 13-17
Nowoczesna technologia m. in. sztuczna inteligencja w nauczaniu jezyków. - Nauczanie języków wspomagane techniką cyfrową – skąd idziemy i dokąd zmierzamy? / Elżbieta Gajek // Języki Obce w Szkole. - 2023, nr 4, s. 5-12
- Dostęp i identyfikacja nowoczesnych technologii usprawniających jakość życia osób z niepełnosprawnością w świetle badań własnych / Weronika Górska // Szkoła Specjalna. - 2023, nr 4, s. 259-275
- Cyfrowa współpraca / Katarzyna Polak // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 4, s. 40-45
Przykłady aplikacji do cyfrowej współpracy: zarządzania projektem, tworzenia wspólnego dokumentu, prezentacji. - Czytanie i pisanie przez kodowanie - czyli spotkanie z nowoczesną technologią i zapomnianymi zabawami. Cz. 2 / Agnieszka Chudzik // Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 4, s. 44-46
- Edukacja cyfrowa w przedszkolu - czas zacząć! / Ewa Przybysz-Gardyza // Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 4, s. 40-43
- Edukacja cyfrowo rozszerzona / Katarzyna Polak // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 3, s. 35-41
Przykłady aplikacji z rozszerzoną rzeczywistością (AR) do zastosowania na lekcji. - Rozwijanie kreatywności z pomocą TIK / Dorota Janczak // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 2, s. 43-45
Metody sprzyjajace rozwijaniu kreatywności. Przykłady aplikacji i programów ułatiających m.in.: planowanie działań, komunikację, szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. - Technologie informacyjne w pracy współczesnego polonisty / Izabella Bartol // Polonistyka. - 2023, nr 2, s. 12-15
- TIKowanie na ekranie : wykorzystanie smartfonów oraz tablicy interaktywnej na lekcjach języka angielskiego do utrwalenia słownictwa techniką grywalizacji / Marcin Ryszka // Języki Obce w Szkole. - 2023, nr 2, s. 95-104
- E-informacja zwrotna / Katarzyna Polak // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 1, s. 43-48
Przykłady narzędzi cyfrowych umożliwiających przekazanie informacji zwrotnej. - Kształcenie kompetencji cyfrowych / Dorota Janczak // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 1, s. 49-51
Europejskie ramy kompetencji cyfrowych DigComp. Przykłady narzedzi cyfrowych oceniających umiejętności cyfrowe nauczyciela, uczniów. - Jak uczyć (się) zdalnie? / Jacek Woźniak, Marcin Staruch, Michał Jurek, Wioletta Wereda, Piotr Zaskórski. - Wydanie II. - Warszawa : CeDeWu, 2023. Sygnatura 46 618
- Muzyka jako sztuka komunikacji społecznej a narzędzia TIK / Ewa Palka // Język Polski w Szkole Podstawowej R. 6, nr 2 (2022/2023), s. [99]-144
Prezentacja darmowej platformy Genially. Instuktaż tworzenia materiałów edukacyjnych (muzycznych).
Wybór publikacji za lata 2020-2022
- Kompetencje cyfrowe i ich cyfrowy rozwój / Marlena Plebańska. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin SA, 2021. Sygnatura 46 621
- Pedagogika medialna / redakcja naukowa Bronisław Siemieniecki. - Wydanie nowe, wydanie drugie. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2021. Sygnatura 46 635cz
- Moja skrzynia z narzędziami, czyli o narzędziach TIK w metodyce uczenia języka polskiego / Iwona Gralec // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 2, s. 141-145
Przydatne aplikacje: Genially, Trello, Nearpod, Biteable, Pobble 365. - Plakat interaktywny jako kompozycja obrazu i słowa : korespondencja sztuk. Cz. 1 / Ewa Palka // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 97-127
Tworzenie plakatu interaktywnego krok po kroku w oparciu o internetowe narzędzia Canva oraz Glogster: rejestracja (zakładanie konta), opis okna edycji plakatu, dodawanie tła, wstawianie obrazów, filmu, notatek, załączników, zapis plakatu, zastosowanie w edukacji. - Film jako sztuka opowiadania o świecie języka : korespondencja sztuk. Cz. 2 / Ewa Palka // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 129-139
Tworzenie filmu krok po kroku w programie internetowym FlexClip: rejestracja (zakładanie konta), opis okna użytkownika, tworzenie filmu od podstaw, zmiana tła, dodawanie tekstu, obrazków, muzyki do scen filmu, zapisywanie gotowego filmu, zastosowanie w edukacji. - Muzyka, obraz i tekst : o Marcinie Rychlewskim w rozmowie z Michałem Januszkiewiczem / rozm. przepr. Mariusz Chołody // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 142-159
O życiu, twórczości artystycznej i naukowej prof. UAM, dr. hab. Marcina Rychlewskiego (1972-2019). - Streaming, webinarium w edukacji/ Marcin Pawlik // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 7/8, dod. „Biblioteka Centrum Informacji”, s. 3-5
Przydatne propozycje rozwiązań na przeprowadzenie spotkania online: Google G Suite, Microsoft Office 365, YouTube, Skype, Facebook, Messenger, Zoom i inne. - Streamingowa audiowizualność w nauczaniu : platformy VOD jako wsparcie w pracy dydaktycznej i wychowawczej / Anna Równy // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 7/8, dod. „Biblioteka Centrum Informacji”, s. 6-8
Darmowe materiały audiowizualne w sieci. Materiały wideo dla różnych grup wiekowych. Bezpłatne i częściowo płatne platformy streamingowe z filmami: Filmoteka Szkolna, Ninateka, Platige Image, Arte, Internet Archive, YouTube, VOD.pl. - Wyrazowe chmurki na każdą okazję/ Anna Marcol // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 4/5/6, s. 9-11
Darmowe generatory wyrazowych chmurek. Tworzenie kolorowych grafik w WordArt (krok po kroku). - Apki historyczne/ Mateusz Paradowski // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 4/5/6, s. 12-14
Przydatne aplikacje na urządzenia mobilne przydatne w nauczaniu historii i rozwijające zainteresowania historią. - Platforma eKreda.pl w pracy biblioteki szkolnej/ Renata Sowada // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 4/5/6, s. 21-23
Bezpłatna platforma dla nauczycieli umożliwiająca tworzenie własnych zasobów interaktywnych do wykorzystania podczas zajęć edukacyjnych. - Biblio room – w edukacyjnym pokoju cyfrowym / Aneta Szadziewska // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 4/5/6, s. 24-26
Aplikacja Actionbound - przydatny program dla każdego nauczyciela do zastosowania w pracy z uczniem. Propozycja zajęć w bibliotece szkolnej. - Dołącz do eTwinning/ Anna Szeląg // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 4/5/6, s. 27-28
Możliwości i korzyści wynikające z uczestnictwa w programie eTwinning.