Slide
33 874 24 04
Godziny otwarcia: pn., wt., czw., pt. 8.00-17.00; śr. 8.00-15.00
Lipiec, sierpień 2024: pn., czw. 10.00-17.00; pn., śr., pt. 8.00-15.00
Filia w Suchej Beskidzkiej
filia.sucha@pbw.edu.pl
poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek: 8.00-17.00; środa: 8.00-15.00
Slide
Tel.: 33 874 24 04 e-mail: filia.sucha@pbw.edu.pl
Filia w Suchej Beskidzkiej

Język polski - scenariusze lekcji, propozycje metodyczne

 Wybór publikacji za lata 2022-2024

Materiały dostępne w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej Filii w Suchej Beskidzkiej.

 

  1. "Pamiętniki" Jana Chryzostoma Paska / Ewa Boksa, Magdalena Łabędzka-Piróg // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 2, s. [143]-158
    Analiza i interpretacja utworu. Inspiracje dla nauczyciela. Polecenia dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  2. Bogurodzica - dobrze i mądrze napisana pieśń średniowieczna: Poetycki traktat teologiczny i najbardziej zagadkowe dzieło literatury staropolskiej / Ewa Boksa, Magdalena Łabędzka-Piróg // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 2, s. [27]-37
  3. Co byś zrobiła, gdybym umarła? Średniowieczna mowa uczuć. "Lament świętokrzyski" / Ewa Boksa, Magdalena Łabędzka-Piróg // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 2, s. [47]-55.
    Inspiracje dla nauczyciela. Polecenia dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  4. Co byś zrobiła, gdybym umarła? Średniowieczna mowa uczuć. "Lament świętokrzyski" / Ewa Boksa, Magdalena Łabędzka-Piróg // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 2, s. [47]-55
    Inspiracje dla nauczyciela. Polecenia dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  5. Jan Andrzej Morsztyn o chorobie z miłości / Ewa Boksa, Magdalena Łabędzka-Piróg // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, s. [111]-135
    Analiza i interpretacja sonetu J.A. Morsztyna "Do trupa" oraz odniesienia do obrazu Rembrandta "Lekcja anatomii doktora Tulpa" w poezji S. Grochowiaka, J. Kaczmarskiego i J. Dehnela.
  6. O niepewności i niestabilności ludzkiego życia w poezji Mikołaja Sępa Szarzyńskiego / Ewa Boksa, Magdalena Łabędzka-Piróg // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 2, s. [103]-109
    Analiza i interpretacja sonetu IV. Inspiracje dla nauczyciela. Polecenia dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  7. Poezja Daniela Naborowskiego jako metafora uciekającego życia : człowiek i czas / Ewa Boksa, Magdalena Łabędzka-Piróg // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 2, s. [137]-142
    Analiza i interpretacja utworu "Krótkość żywota". Inspiracje dla nauczyciela. Polecenia dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  8. Potęga i egalitaryzm - średniowieczna wizja śmierci. Motyw danse macabre. "Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią" - analiza i interpretacja fragmentów utworu / Ewa Boksa, Magdalena Łabędzka-Piróg // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 2, s. [71]-89
    Inspiracje dla nauczyciela. Polecenia dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  9. Średniowieczne idee - asceza. O świętym, dla którego najważniejszy był Bóg / Ewa Boksa, Magdalena Łabędzka-Piróg // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 2, s. [57]-69
  10. Średniowieczny wzór władcy / Ewa Boksa, Magdalena Łabędzka-Piróg // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 2, s. [91]-96
  11. Święty Franciszek - patron ubogich i ekologów : Średniowieczne idee - franciszkanizm. "Kwiatki świętego Franciszka" / Ewa Boksa, Magdalena Łabędzka-Piróg // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 2, s. [39]-45
    Inspiracje dla nauczyciela. Polecenia dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  12. "Milczenie roślin", "Właściwie każdy wiersz" : związki światopoglądu poetki z filozofią Camusa / Ewa Boksa, Elżbieta Fert-Cichecka, Lidia Pasich // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 1, s. [69]-80
    Analiza wierszy Wisławy Szymborskiej "Milczenie roślin" oraz "Właściwie każdy wiersz". Inspiracje dla nauczyciela. Polecenia dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  13. "Platon, czyli dlaczego" : związki światopoglądu poetki z filozofią Platona / Ewa Boksa, Elżbieta Fert-Cichecka, Lidia Pasich // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 1, s. [81]-86
    Analiza wiersza Wisławy Szymborskiej "Platon, czyli dlaczego". Zadania dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  14. "Rozmowa z kamieniem", "Bal" : związki światopoglądu poetki z filozofią Gottfrieda Wilhelma Leibniza / Ewa Boksa, Elżbieta Fert-Cichecka, Lidia Pasich // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 1, s. [55]-68
    Analiza wierszy Wisławy Szymborskiej "Rozmowa z kamieniem" oraz "Bal".  Zadania dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  15. "Słuchawka", "Fotografia z 11 września" : milczenie i niedopowiedzenie w poezji Wisławy Szymborskiej / Ewa Boksa, Elżbieta Fert-Cichecka, Lidia Pasich // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 1, s. [121]-130
    Inspiracje dla nauczyciela. Polecenia dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  16. A więc wędrujmy... : wprowadzenie do analizy i interpretacji wiersza "Chwila" / Ewa Boksa, Elżbieta Fert-Cichecka, Lidia Pasich // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 1, s. s. [35]-41
    Inspiracje dla nauczyciela. Polecenia dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  17. Biografia Wisławy Szymborskiej : wprowadzenie do analizy i interpretacji wiersza "Pisanie życiorysu" / Ewa Boksa, Elżbieta Fert-Cichecka, Lidia Pasich // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 1, s. [19]-33
    Analiza wiersza Wisławy Szymborskiej "Pisanie życiorysu". Zadania dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  18. Dobra czy niedobra historia małych dziewczynek? "Chwila w Troi" / Ewa Boksa, Elżbieta Fert-Cichecka, Lidia Pasich // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 1, s. [43]-53
    Analiza wiersza "Chwila w Troi" Wisławy Szymborskiej. Inspiracje dla nauczyciela. Polecenia dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  19. Podsumowanie : "Poeta i świat" - mowa noblowska Wisławy Szymborskiej / Ewa Boksa, Elżbieta Fert-Cichecka, Lidia Pasich // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 1, s. [97]-106
    Analiza wiersza Wisławy Szymborskiej "Głos w sprawie pornografii". Zadania dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
  20. Refleksje na temat kształcenia analizy i interpretacji utworu poetyckiego : "Wywiad z Atropos" / Ewa Boksa, Elżbieta Fert-Cichecka, Lidia Pasich // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2023/2024, nr 1, s. [107]-119
    Zadania dla uczniów szkół ponadpodstawowych w oparciu o wiersz "Wywiad z Atropos" oraz obraz Johna Melhuisha Strudwicka "Złota nić".
  21. Edukreatywne czytanie ze zrozumieniem // Polonistyka. - 2023, nr 2, s. 16-22
  22. Kultura feedbacku w szkole / Marta Nowakowska // Polonistyka. - 2023, nr 2, s. 25-28
  23. Propozycja metodyczna - wyrzucane pytania / Irmina Żarska // Polonistyka. - 2023, nr 2, s. 10-11
  24. Rozwijanie umiejętności uzasadniania : argument i przykład, czyli nierozerwalny klucz do sukcesuwypowiedzi / Marta Mirgos // Polonistyka. - 2023, nr 2, s. 23-24
  25. Technologie informacyjne w pracy współczesnego polonisty / Izabella Bartol // Polonistyka. - 2023, nr 2, s. 12-15
  26. Wesele w maturalnej odłonie : skuteczne sposoby na zachwyt i przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego / Katarzyna Włodkowska // Polonistyka. - 2023, nr 2, s. 6-9
  27. "Niech sztuka będzie tylko bogata w treść" : prolog w teatrze Johanna Wolfganga von Goethego i kilka słów o interpretacji / Iwona Grodź // Polonistyka. - 2023, nr 1, s. 40-42
  28. Lekcja języka polskiego nie musi być nudna / Agata Karolczyk-Kozyra // Polonistyka. - 2023, nr 1, s. 6-9
    Pomysły na pracę z tekstem literackim, które można zralizować w szkole podstawowej i ponadpodstawowej (metoda przekładu intersemiotycznego, gier, multimediów itp.).
  29. O maturze i rewolucji / Aneta Korycińska // Polonistyka. - 2023, nr 1, s. 36-39
  30. Propozycja metodyczna - taboo / Irmina Żarska // Polonistyka. - 2023, nr 1, s. 10
    Taboo to "gra niewypowiedzianych słów", przypomina kalambury.
  31. Rozruchy i przerywniki, które odmieniają lekcje / Olga Woj // Polonistyka. - 2024, nr 1, s. 16-19
  32. Sketchnoting // Polonistyka. - 2023, nr 1, s. 20-26
  33. Współczesne metody interpretacji lektur szkolnych / Dorota Połatyńska // Polonistyka. - 2023, nr 1, s. 11-13
  34. Alegoria w literaturze i sztuce / Seweryna Wysłouch // Język Polski w Szkole Podstawowej. - R. 6, nr 2 (2022/2023), s. [11]-25
  35. "Mały Książę" Antoine’a de Saint-Exupéry’ego i co dalej... : lekcje z filmem poklatkowym / Klaudia Jeznach // Język Polski w Szkole Podstawowej. - R. 6, nr 2 (2022/2023), s. [85]-98
  36. Poezja surrealizmu, surrealizm w poezji / Jadwiga Lukas // Język Polski w Szkole Podstawowej. - R. 6, nr 2 (2022/2023), s. [51]-69
  37. Synteza sztuk w architekturze : zastosowanie internetowych platform edukacyjnych na lekcjach języka polskiego / Ewa Palka // Język Polski w Szkole Podstawowej. - R. 6, nr 2 (2022/2023), s. [145]-169
  38. Dwudziestowieczne wizje gotyku : Hanna Malewska i Antoni Gaudi / Jadwiga Lukas // Język Polski w Szkole Podstawowej. - R. 6, nr 1 (2022/2023), s. [47]-63
    Inspiracje gotykiem w utworach literackich Hanny Malewskiej "Kamienie wołać będą", Jacka Dukaja "Katedra", w dziełach architektonicznych Antoniego Gaudiego.
  39. Gotyk w wierszach Tadeusza Różewicza "Gotyk i wiosna" i Zbigniewa Herberta "Architektura" / Seweryna Wysłouch // Język Polski w Szkole Podstawowej. - R. 6, nr 1 (2022/2023), s. [17]-28
  40. Oblicza sztuki secesyjnej / Jadwiga Lukas // Język Polski w Szkole Podstawowej. - R. 6, nr 1 (2022/2023), s. [65]-81
  41. Style artystyczne na lekcjach języka polskiego : miejsca wspólne literatury, sztuki i dydaktyki / Izabela Kozłowska // Język Polski w Szkole Podstawowej. - R. 6, nr 1 (2022/2023), s. [7]-16
  42. Wokół impresjonizmu w poezji Młodej Polski / Marcin Rychlewski // Język Polski w Szkole Podstawowej. - R. 6, nr 1 (2022/2023), s. [145]-156
    Na przykładzie wierszy Kazimierza Przerwy-Tetmajera opisano najważniejsze cechy malarstwa impresjonistycznego.
  43. Wokół stylu romantycznego uobecniania kategorii ciała w ruchu ("Kordian" Juliusza Słowackiego) / Mariusz Chołody // Język Polski w Szkole Podstawowej. - R. 6, nr 1 (2022/2023), s. [83]-95
  44. Zaniedbana konwencja : o modelowaniu pojęcia "realizm" na przykładzie lekcji wokół "Katarynki" Bolesława Prusa / Małgorzata Imperowicz-Jurczak // Język Polski w Szkole Podstawowej. - R. 6, nr 1 (2022/2023), s. [113]-125
  45. Związki słowa i obrazu w poezji Młodej Polski : słów kilka o marzeniach modernistycznych artystów / Izabela Kozłowska // Język Polski w Szkole Podstawowej. - R. 6, nr 1 (2022/2023), s. [127]-143

 

Scenariusze zajęć:

  1. Z motywami literackimi za pan brat, czyli ostatnie powtórzenie przed maturą! : scenariusz zajęć - klasa maturalna / Agata Zakrzewska-Okrojek // Polonistyka. - 2024, nr 2, s. 27-33
  2. To, co teatralne w Henryku VI na łowach Wojciecha Bogusławskiego : scenariusz lekcji dla szkół średnich / Iwona Grodź // Polonistyka. - 2023, nr 2, s.41-42.
  3. Ach… te niesforne znaki interpunkcyjne! : scenariusz lekcji języka polskiego dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i uczniów szkół ponadpodstawowych / Izabella Bartol // Polonistyka. - 2023, nr 1, s. 18-19.
  4. Potrafię tworzyć argumenty – zestaw ćwiczeń dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych / Marta Mirgos // Polonistyka. - 2023, nr 1, s. 27-31.
  5. Scenariusz lekcji : o sekretach wypowiedzi argumentacyjnej – sposoby konstruowania rozprawki / Katarzyna Włodkowska, Dariusz Martynowicz // Polonistyka. - 2023, nr 1, s. 14-17.
  6. Zabawy z synonimami i antonimami : scenariusz lekcji języka polskiego z wykorzystaniem nowych technologii w klasie IV szkoły podstawowej / Marzena Tyl // Polonistyka (czasopismo elektroniczne). - 2024, nr 1, s. 33-34

 

Wybór publikacji za lata 2021-2022

Szkoła podstawowa:

  1. Kahoot jako aplikacja do quizów / Monika Gryboś // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 111-132
    Pytania do quizów (w aplikacji Kahoot) na tematy: Części mowy, Gatunki wypowiedzi, Przygody Tomka Sawyera Marka Twaina, Latarnik Henryka Sienkiewicza.
  2. Drama w kontekście zdalnego nauczania języka polskiego - scenariusz dla nauczycieli klas wczesnoszkolnych / Krystian Łata // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 61-72
    Podstawy edukacji polonistycznej w klasach wczesnoszkolnych. Drama jako metoda pracy z dzieckiem. Przykładowy scenariusz zajęć dramowych w oparciu o tekst bajki "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek".
  3. Streszczanie tekstu nieliterackiego w praktyce / Monika Gryboś // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 133-135
    Propozycja lekcji.
  4. Korespondencja sztuk - spotkania malarstwa z poezją / Monika Żelazna // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 149-158
    Materiały do zajęć na tematy: Dwie małpy Bruegla Wisławy Szymborskiej w perspektywie korespondencji sztuk oraz Poeta w muzeum (obraz Mona Lisa Leonarda da Vinci, wiersz Mona Liza Zbigniewa Herberta). 
  5. WebQuest jako metoda dydaktyczna / Monika Gryboś // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 137-147
    Podstawowe informacje na temat metody projektu cyfrowego w postaci WebQuest (WQ). Propozycje materiałów (dla nauczycieli polonistów, specjalistów, bibliotekarzy) do wykorzystania w pracy z uczniami. Przykłady zadań do opracowania w formie WQ dla uczniów szkoły podstawowej.
  6. Metoda analizy i twórczego naśladowania wzoru w zdalnym rozwijaniu i doskonaleniu kompetencji tekstotwórczej / Monika Gryboś // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 19-31
    Omówienie problematyki kształcenia kompetencji tekstotwórczej uczniów. Zastosowanie metody analizy i twórczego naśladowania wzorów - propozycja metodyczna pracy z uczniami.
  7. Rozwijanie kompetencji tekstotwórczych w trybie nauki zdalnej - uwagi metodyczne / Piotr Ślusarczyk // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 33-41
    Zastosowanie metody "trzech głosów" (naukowca, artysty, filozofa). Budowanie wypowiedzi argumentacyjnej, odnoszącej się do lektur obowiązkowych. Propozycja dla klas: VII i VIII szkoły podstawowej.
  8. Perswazja - komunikacja perswazyjna i argumentacja / Monika Żelazna // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 89-96
    Sztuka komunikacji (argumentacji własnego zdania) w nauczaniu języka polskiego. Wyjaśnienie pojęć: perswazja, komunikacja perswazyjna, argumentacja, kontrargumentacja, komunikacja niewerbalna.

    Szkoła ponadpodstawowa:
  9. Paryż i Warszawa oczami Wokulskiego. Jak ukazane jest miasto w Lalce Bolesława Prusa? : scenariusz lekcji w klasie II liceum / Luiza Ciepiela-Treter // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 19-36
  10. Karty literackie jako propozycja dydaktyczna w zdalnym nauczaniu języka polskiego w szkole ponadpodstawowej / Monika Gryboś // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 37-50
    Instrukcja wykonania i zastosowania kart literackich w warunkach edukacji stacjonarnej i zdalnej.
  11. Nauczanie zdalne w kontekście zagadnień literaturoznawczych - zgamifikowany cykl lekcji / Monika Żelazna // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 61-70
    Gra jako narzędzie pracy dydaktycznej nauczyciela. Propozycje lekcji w formie gry służących wprowadzeniu do powieści Fiodora Dostojewskiego Zbrodnia i kara.
  12. Nowoczesne sposoby nauczania związków frazeologicznych w szkole ponadpodstawowej / Anita Jagun // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 85-96
    Związki frazeologiczne - wybrane aspekty teoretyczne i sposoby nauczania. Przydatne gry, aplikacje edukacyjne i inne narzędzia cyfrowe w nauczaniu związków frazeologicznych.
  13. Przegląd wybranych narzędzi TIK w zdalnym kształceniu językowym / Sabina Mężyk // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 119-131
    Przegląd sprawdzonych narzędzi internetowych przydatnych w zdalnej i stacjonarnej edukacji polonistycznej oraz w kształceniu glottodydaktycznym. Aplikacje do tworzenia ćwiczeń aktywizujących, porządkujących, utrwalających materiał. Kreatory do tworzenia testów, sprawdzianów, quizów.
  14. Wybrane słowniki internetowe, korpusy językowe i narzędzia cyfrowe w nauczaniu zdalnym / Katarzyna Ostrowska // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 133-148
  15. Tekst kultury w praktyce szkoły ponadpodstawowej / Monika Żelazna // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 149-156
    Piosenka, fotografia oraz plakat na lekcjach języka polskiego - propozycje zajęć.

 

Wybór publikacji za lata 2020-2021

  1. „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego : cykl scenariuszy lekcji poświęcony lekturze / Zuzanna Fijałkowska // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 2, s. 23-101
    Scenariusze lekcji oraz pomoce: „alfabet” lektury, karty pracy, polecenia do pracy w grupach, test sprawdzający znajomość lektury, propozycje przydatnych stron internetowych i multimediów.
  2. Odsłanianie sensów – o pożytkach czterokrotnej lektury jednego wiersza : interpretacja „B-moll” Jana Lechonia / Małgorzata Juda-Mieloch // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 2, s. 5-22
    Propozycja metodyczna opracowania wiersza Jana Lechonia „B-moll” w zestawieniu z „Sonatą b-moll” Fryderyka Chopina oraz opisem pogrzebu Stefana Żeromskiego w 1925 roku (informacje na bazie materiałów z Narodowego Archiwum Cyfrowego). Zajęcia dla kl. VIII szkoły podstawowej lub uczniów szkoły ponadpodstawowej.
  3. Niewykorzystany potencjał : kilka uwag o szkolnych praktykach omawiania lektury obowiązkowej „Ziele na kraterze” Melchiora Wańkowicza / Małgorzata Juda-Mieloch // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 2, s. 103-114
    Ocena przydatności fragmentów lektury zamieszczonych w podręcznikach do języka polskiego. Własna koncepcja opracowania lektury.
  4. Przy lekturach bez myślenia krytycznego ani rusz! / Iwona Gralec // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 2, s. 135-139
    Zastosowanie metody symulacji rozprawy sądowej na zajęciach poświęconych opracowaniu lektur. Linki do przykładowych zajęć na temat lektur: „Chłopcy z Placu Broni”, „Ania z Zielonego Wzgórza”, „Balladyna”, „Syzyfowe Prace”.
  5. Wspólnie tworzymy duży ruch młodych humanistów… : o prawnych i praktycznych aspektach Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych / Małgorzata Jas // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 2, s. 115-133
    Formalnoprawne podstawy, organizacja, przebieg, zasady, zagadnienia, lektury, tematy prac pisemnych w ramach OLiJP-SP.
  6. Moja skrzynia z narzędziami, czyli o narzędziach TIK w metodyce uczenia języka polskiego / Iwona Gralec // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 2, s. 141-145
    Przydatne aplikacje: Genially, Trello, Nearpod, Biteable, Pobble 365.
  7. Architektura przestrzeni : Przyboś konstruktywista / Marcin Rychlewski // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 19-27
    Propozycja interpretacji czterech wierszy Juliana Przybosia: „Gmachy”, „Notre-Dame”, „Jedna noc”, „Rzut pionowy”.
  8. W domach z betonu : o „Tryptyku”… Stanisława Barańczaka / Marcin Rychlewski // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 29-36
    Idea budownictwa wielkomieszkaniowego. Omówienie wierszy „mieszkalnych” z „Tryptyku z betonu, zmęczenia i śniegu” Stanisława Barańczaka.
  9. Ołtarz Wita Stwosza w wierszach Gałczyńskiego i Herberta / Seweryna Wysłouch // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 37-50
    Życie Wita Stwosza i dzieje ołtarza mariackiego. Omówienie dwóch wierszy: „Piosenka o Wicie Stwoszu” K. I. Gałczyńskiego oraz „Wit Stwosz: Uśnięcie NMP” Zbigniewa Herberta.
  10. Lekcja sztuki – sztuka patrzenia : o jednym z wierszy Danuty Wawiłow / Beata Przymuszała // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 51-61
    Omówienie wiersza dla dzieci „Muzeum” Danuty Wawiłow.
  11.  Biografia Adama Mickiewicza portretami opowiadana / Mariusz Chołody // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 63-76
    O portretach, fotografiach, reprodukcjach przedstawiających wizerunki Adama Mickiewicza z różnych lat jego życia.
  12. Formuła koncertów rockowych jako tekstów kultury / Marta Mielcarek // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 77-85
    Fenomen muzyki rockowej i rockowego przekazu. Komunikat rockowy. Koncert rockowy jako struktura teatralna.
  13. Z komiksem do szkoły / Michał Traczyk // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 87-96
    Literatura obrazkowa. O walorach komiksów w pracy z uczniem. Propozycje wartościowych komiksów dla młodych czytelników.
  14. Plakat interaktywny jako kompozycja obrazu i słowa : korespondencja sztuk. Cz. 1 / Ewa Palka // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 97-127
    Tworzenie plakatu interaktywnego krok po kroku w oparciu o internetowe narzędzia Canva oraz Glogster: rejestracja (zakładanie konta), opis okna edycji plakatu, dodawanie tła, wstawianie obrazów, filmu, notatek, załączników, zapis plakatu, zastosowanie w edukacji.
  15. Film jako sztuka opowiadania o świecie języka : korespondencja sztuk. Cz. 2 / Ewa Palka // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 129-139
    Tworzenie filmu krok po kroku w programie internetowym FlexClip: rejestracja (zakładanie konta), opis okna użytkownika, tworzenie filmu od podstaw, zmiana tła, dodawanie tekstu, obrazków, muzyki do scen filmu, zapisywanie gotowego filmu, zastosowanie w edukacji.
  16. Muzyka, obraz i tekst : o Marcinie Rychlewskim w rozmowie z Michałem Januszkiewiczem / rozm. przepr. Mariusz Chołody // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 1, s. 142-159
    O życiu, twórczości artystycznej i naukowej prof. UAM, dr. hab. Marcina Rychlewskiego (1972-2019).

 

 

© 2024 pbwsucha.pl          Deklaracja dostępności          Polityka prywatności          Standardy ochrony małoletnich