Slide
33 874 24 04
Godziny otwarcia: pn., wt., czw., pt. 8.00-17.00; śr. 8.00-15.00
Filia w Suchej Beskidzkiej
filia.sucha@pbw.edu.pl
Slide
Tel.: 33 874 24 04 e-mail: filia.sucha@pbw.edu.pl
Filia w Suchej Beskidzkiej

Jak wzmocnić uwagę?

Umiejętność skupiania uwagi jest nieoceniona, tak wiele przynosi korzyści. Przy dobrej koncentracji wykonujemy nasze prace najlepiej jak potrafimy, osiągając zamierzony efekt. Głębokie skupienie na zadaniu wyzwala w nas kreatywność i pomysłowość. To cechy bardzo pożądane dzisiaj. Uważne słuchanie drugiego człowieka gwarantuje pełniejsze zrozumienie jego przekazu. Dzięki naszej uwadze dokonujemy refleksji nad sobą. Jest nieodzowna w budowaniu udanych relacji z ludźmi.

 

Jak skupić uwagę, gdy jest nam potrzebna? Jak ukierunkować ją na to, co jest dla nas ważne, lecz niekoniecznie atrakcyjne? Jak ochronić się przed „rozpraszaczami”? Z pomocą przychodzą nam liczne publikacje autorów, którzy w sposób profesjonalny zajmują się tematem ludzkiej uwagi, prowadzą szkolenia i zajęcia edukacyjne. Polecamy kilka z nich.

„AKADEMIA WARTOŚCI” - bezpłatne wykłady online

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. H. Kołłątaja w Krakowie oraz Instytut Filozofii Akademii Ignatianum w Krakowie zapraszają nauczycieli, bibliotekarzy, studentów, uczniów i wszystkich zainteresowanych do uczestnictwa w comiesięcznym wykładzie filozoficznym online, przygotowanym przez Wykładowców z Instytutu Filozofii AIK.

Zdjęcie przedstawia telefon z wyświetlonym kodem QR.

Wykorzystanie kodów QR w edukacji - warsztaty online

Zapraszamy do wzięcia udziału w bezpłatnych warsztatach:

Wykorzystanie kodów QR w edukacji


Krótki opis warsztatów: historia kodów QR, generatory kodów, przykłady wykorzystania kodów QR w pracy dydaktycznej.


serce ułożone z dłoni na tle zachodzącego słońca.

Jak wspierać dziecko, nastolatka, rodzica… w radzeniu sobie z trudnymi emocjami

Wybór nowości (książek i artykułów) ze zbiorów PBW Filii w Suchej Beskidzkiej:

Dla dzieci

  1. Bezpieczna bajka / Roksana Jędrzejewska-Wróbel i in. Sygnatura 44816
  2. Co robią uczucia? / Tina Oziewicz. Sygnatura 46216
  3. Co robić, gdy się martwisz : poradnik dla dzieci / Dawn Huebner. Sygnatura 46385
  4. Co robić, gdy się złościsz : techniki zarządzania złością (dla dzieci). Sygnatura 46384
  5. Czy ten smutek kiedyś minie? : jak poradzić sobie z żalem / Dagmar Geisler. Sygnatura 46380
  6. Czujemisie / Agata Królak. Sygnatura 46387
  7. Daj mi spokój : jak nie dać sobie dokuczać / Elisabeth Zöller. Sygnatura 46378
  8. Dlaczego robisz mi na złość? : jak radzić sobie z nękaniem / Dagmar Geisler. Sygnatura 46379
  9. Księga emocji (opowiadania) / Maria Menendez-Ponte. Sygnatura 46388
  10. Narysuj emocje : ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu stanów emocjonalnych  / oprac. Magdalena Hinz. Sygnatura 45898
  11. Od złości do radości : jak rozpoznawać i okazywać uczucia / Holde Kreul. Sygnatura 46377
  12. Opowieści o Czujątkach : ćwiczenia z empatii dla dzieci i… dorosłych / Joanna Bogudał-Borkowska. Sygnatura 46036
  13. Tomcio rozwiązuje problemy : trudne emocje / Anna Kańciurzewska. Sygnatura 46389
  14. Tomcio rozwiązuje problemy : złość i agresja / Anna Kańciurzewska. Sygnatura 46390
  15. Trening superkoncentracji dla dzieci / Paulina Mechło, Magdalena Karpińska. Sygnatura 46376

Dla nastolatków

  1. Dlaczego rodzice tak cię wkurzają i co z tym zrobić / Dean Burnett. Sygnatura 46396
  2. Filipek i dojrzewanie / Małgorzata Strękowska-Zaremba ; ilustracje Joanna Zagner-Kołat. Sygnatura 46395
  3. Kolczasty nastolatek : bunt, ciało, miłość, talent, wolność (mini książeczki dla nastolatków) / Wiesław Gajewski. Sygnatura 46400
  4. 7 nawyków skutecznego nastolatka : obowiązkowy przewodnik dla młodzieży / Sean Covey ; przełożyła Anna Rędzio. Sygnatura 46190
  5. W pułapce myśli – dla nastolatków : jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem / Louise Hayes, Ann Bailey, Joseph Ciarrochi. Sygnatura 46402

Dla nauczycieli

  1. Empatia zmienia nas, szkołę, świat : scenariusze zajęć Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli / Joanna Berendt i in. Sygnatura 46373
  2. Emocje, komunikacja, akceptacja : program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym / Agnieszka Lasota, Dominika Jońca. Sygnatura 46374
  3. Bajkoterapia w przedszkolu : bajki terapeutyczne (teksty bajek) / Maciejka Mazan. Sygnatura 45749
  4. Bajkoterapia w przedszkolu : scenariusze zajęć z elementami bajkoterapii / Aneta Bartnicka-Kierylak, Karolina Świtaj-Wirtek. Sygnatura 45750
  5. Narysuj emocje : ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu stanów emocjonalnych  / oprac. Magdalena Hinz. Sygnatura 45898
  6. Opowieści o Czujątkach : ćwiczenia z empatii dla dzieci i… dorosłych / Joanna Bogudał-Borkowska. Sygnatura 46036
  7. Terapia śmiechem : całkiem poważna książka o śmiechu : teoria i scenariusze zabaw / Charmaine Liebertz. Sygnatura 45477
  8. Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci : karty terapeutyczne i karty pracy / Agnieszka Lasota. Sygnatura 46375
  9. W pułapce myśli – dla nastolatków : jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem / Louise Hayes, Ann Bailey, Joseph Ciarrochi. Sygnatura 46402

Artykuły:

  1. Bezpieczne przywiązanie w relacji dziecko-nauczyciel / Agnieszka Ludorowska. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2021, nr 1, s. 33-37
  2. Małe kroki, swobodny rozwój, zabawa i odpoczynek / Dorota Dziamska. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2021, nr 1, s. 6-10
  3. Kiedy nie wszystko idzie „jak po maśle” – jak reagować na trudne zachowania uczniów?  / Agata Semeniuk. „Życie Szkoły”, 2020, nr 5, s. 20-24
  4. Zrozumieć i wspierać ucznia wysoko wrażliwego / Aleksandra Kubala-Kulpińska. „Życie Szkoły”, 2021, nr 4, s. 22-25

Dla rodziców i dorosłych

  1. Człowiek w poszukiwaniu sensu / Viktor E. Frankl. Sygnatura 46457
  2. Daj przestrzeń i bądź blisko : mindfulness dla rodziców i ich nastolatków / Eline Snel. Sygnatura 46217
  3. Dogadać się z nastolatkiem : dojrzałość i szacunek w relacji / Agnieszka Kozak, Joanna Berendt. Sygnatura 46399
  4. Geografia szczęścia / Eric Weiner. Sygnatura 46456
  5. Głodni czasu : efektywne 168 godzin w 7 dni lub tydzień / Laura Vanderkam. Sygnatura 46452
  6. Hrabi (kabaret): duszkiem tak! / Jakub Jabłonka i in. Sygnatura 46351
  7. Jak pomóc nastolatkom w walce ze strachem, lękiem i depresją / Roy Petitfils. Sygnatura 46403
  8. Jak wspierać dzieci w kryzysie? : poradnik dla rodziców nie tylko na czas globalnej pandemii / Małgorzata Taraszkiewicz, Zofia Nalepa. Sygnatura 46404
  9. Kierunek: offline : jak znaleźć cyfrową równowagę i zrozumieć e-dzieciństwo swojego dziecka? / Agnieszka Krzyżanowska. Sygnatura 46406
  10. Kolczasty nastolatek : bunt, ciało, miłość, talent, wolność (mini książeczki na temat nastolatków) / Wiesław Gajewski. Sygnatura 46400
  11. Nakarm, naucz i puść wolno : jak wychować dzieci na szczęśliwych dorosłych / Izabela Antosiewicz. Sygnatura 46398
  12. Nastolatek dla początkujących : nie daj się wylogować z ich życia / Leszek Talko. Sygnatura 45736
  13. Nierozpraszalni : jak panować nad uwagą i decydować o swoim życiu / Nir Eyal. Sygnatura 46453
  14. Uważność i spokój żabki : ćwiczenia uważności dla dzieci… i ich rodziców / Eline Snel. Sygnatura 46241
  15. Siedem praktyk szczęścia : osiągnij wewnętrzny spokój i harmonię… / Rick Hanson. Sygnatura 46455
  16. W pułapce myśli : jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem / Steven C. Hayes, Spencer Smith. Sygnatura 45354
  17. Znajdź spokój wewnętrzny : pomoc dla DDD i DDA w odzyskaniu emocjonalnej trzeźwości / Tian Dayton. Sygnatura 46454

Zapraszamy do skorzystania z naszych zbiorów!
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie Filia w Suchej Beskidzkiej

 

Jak wspierać dziecko w dobie koronawirusa

Szczególną potrzebą naszych dzieci w okresie pandemii jest pomoc w odzyskaniu utraconego poczucia bezpieczeństwa.

Indywidualny kontakt z dzieckiem – rady dla rodziców i nauczycieli
na podstawie literatury psychologicznej ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Krakowie Filii w Suchej Beskidzkiej:

  1. Rozmawiajmy z dzieckiem na temat tego, co się dzieje wokół niego: co widzi, słyszy i co czuje. Pozwólmy dziecku „wygadać się”. Szczera rozmowa, bez naszego pouczania i oceniania, daje dziecku poczucie bezpieczeństwa. Gdy poczuje się bezpiecznie chętniej posłucha tego, co mamy mu do przekazania.
  2. Nie zmuszajmy dziecka do rozmowy, jeżeli nie chce rozmawiać na trudny temat. Jest wiele innych form wspierania i towarzyszenia dziecku (propozycje na wspólne wyciszenie rodzica i dziecka zawiera m.in. książka „Uważność i spokój żabki” E. Snel). Warto dziecko przytulić, zapewnić o swojej bliskości. Cenne jest podjęcie wspólnego działania razem z dzieckiem (zrobić coś razem zamiast rozmowy o problemach).
  3. Dostarczajmy dziecku niezbędnych informacji, które pomogą mu zrozumieć trudną sytuację. Odpowiadajmy na jego pytania. Dbajmy, by ilość i szczegółowość informacji była dostosowana do wieku dziecka (informacje proste, konkretne, jednoznaczne, bez niepokojących niedomówień). Informując o pandemii, większą uwagę poświęcajmy działaniom, które służą zachowaniu zdrowia niż groźbom jego utraty (opis choroby, skutki). Strzeżmy dzieci przed nadmiarem informacji płynących z mediów czy naszych rozmów.
  4. Akceptujmy emocje dziecka (także swoje). Wspierajmy dzieci w sytuacji przeżywania lęku i innych trudnych emocji. Zaprzeczanie odczuwanym emocjom, pogłębia niepokój. Warto pomóc dziecku uświadomić, co przeżywa (nazwać emocję) i dlaczego (określić problem). W kolejnym kroku poszukajmy wspólnie z dzieckiem odpowiedzi na pytanie: Co możemy zrobić, by tej konkretnej trudności zaradzić? Odkrycie możliwości działania i podjęcie go chroni przed bezradnością. Warto mieć na uwadze ten fakt, ponieważ utrzymująca się dłużej bezradność może prowadzić do czynności samookaleczania się u dzieci, do depresji, prób samobójczych.
  5. Zwróćmy uwagę na niekorzystne dla zdrowia (utrzymujące się dłużej) zmiany w zachowaniu dziecka i poinformujmy o tym rodziców. W przypadku małych dzieci często wystarczy większa uwaga i pomoc ze strony ich bliskiego. Kontakt z psychologiem stosuje się wówczas, gdy jest to konieczne (rozmowa z psychologiem dla małego dziecka może być bardzo trudna).
  6. Zwracajmy uwagę na komunikaty i rady, jakie dajemy dziecku. Najlepiej, aby były pozytywne (mówmy dzieciom: Myjemy ręce po to, żeby być zdrowym). Dawajmy dużo wzmocnień. Chwalmy dziecko za aktywności, które podjęło, zamiast wyłapywać same braki, słabe strony i straszyć.
  7. DOROSŁY - pierwsza i najważniejsza pomoc dla dziecka. Dziecko nie ma umiejętności psychologicznych, aby mogło samo sobie poradzić. Na świat patrzy przez informacje otrzymane od nas, dorosłych. Nasze przeżywanie i postępowanie jest dla niego wzorem do naśladowania. Zatem, to od nas zależy, jak poradzą sobie nasze dzieci. Warto dbać regularnie o swój własny rezerwuar energii, ponieważ możemy dać tyle, ile sami mamy.

Praca metodyczna z grupą dzieci – rady dla nauczycieli:

Poczucie bezpieczeństwa jest podstawową potrzebą dziecka. Warto pamiętać o tym, że mózg uczy się wtedy, gdy czuje się bezpiecznie. W piśmiennictwie metodycznym dla przedszkoli zaproponowano, aby obecnie pracę metodyczną z dziećmi oprzeć o „małe kroki”, a nie ambitne plany realizacji wielu przedsięwzięć i projektów. „Małe kroki” to aktywności podstawowe i niezbędne dla wspierania rozwoju dzieci (mniej zajęć, ograniczonych do najistotniejszych dla rozwoju, powtarzających się o stałych porach - stały rytm). Warto dać dzieciom czas na rozmowy, przytulenie, zapewnienie, iż nad naszym zdrowiem czuwają lekarze, ale i my sami możemy zadbać o nasze zdrowie, gdy przyjmiemy odpowiednie zachowania. Źródło: Dorota Dziamska, Małe kroki, swobodny rozwój, zabawa i odpoczynek. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2021, nr 1, s. 6-10

W pracy z dziećmi zaleca się metody, które redukują lęk. Są to m.in.:

  • - ruch, aktywność fizyczna,
  • - zabawy, gry,
  • - czytanie dzieciom, bajkoterapia,
  • - ćwiczenia relaksacyjne, na koncentrację.

Wybrane publikacje ze zbiorów PBW Filii w Suchej Beskidzkiej:

  1. Człowiek w poszukiwaniu sensu / Viktor E. Frankl – 46457
  2. Jak wspierać dzieci w kryzysie? : poradnik dla rodziców nie tylko na czas globalnej pandemii / Małgorzata Taraszkiewicz, Zofia Nalepa - 46404
  3. Jak pomóc nastolatkom w walce ze stresem, lękiem i depresją / Roy Petitfils - 46403
  4. Nakarm, naucz i puść wolno : jak wychować dzieci na szczęśliwych dorosłych / Izabela Antosiewicz - 46398
  5. Uważność i spokój żabki : ćwiczenia uważności dla dzieci… i ich rodziców / Eline Snel - 46241
  6. W pułapce myśli : jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem / Steven C. Hayes, Spencer Smith - 45354
  7. W pułapce myśli - dla nastolatków : jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem / Louise Hayes, Ann Bailey, Joseph Ciarrochi - 46402
    Artykuły:
  8. Bajkoterapia w pracy nad lękami dzieci w przedszkolu / Monika Litwinow. Wychowanie w Przedszkolu”, 2020, nr 1, s. 52-57
  9. Bezpieczne przywiązanie w relacji dziecko-nauczyciel / Agnieszka Ludorowska. Wychowanie w Przedszkolu”, 2021, nr 1, s. 33-37
  10. COVID-19 – o lęku przed nieznanym / Anna Naruszewicz. Remedium”, 2020, nr 4, s. 6-8
  11. Dziecko w czasach zarazy / Magdalena Śniegulska, rozm. przepr. Kinga Bartkowiak. Wychowanie w Przedszkolu”, 2020, nr 5, s. 10-14
  12. Emocje dzieci w sytuacji kryzysu epidemiologicznego : bajkoterapia w odpowiedzi na strach przed wirusem / Monika Litwinow. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2020, nr 4/5, s. 24-28
  13. Jak żyć w czasach pandemii i nie zwariować? / Sylwia Pawłowska.Remedium”, 2020, nr 4, s. 2-5
  14. Kiedy nie wszystko idzie „jak po maśle” – jak reagować na trudne zachowania uczniów? / Agata Semeniuk. „Życie Szkoły”, 2020, nr 5, s. 20-24
  15. Małe kroki, swobodny rozwój, zabawa i odpoczynek / Dorota Dziamska. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2021, nr 1, s. 6-10
  16. Nie taki straszny lęk : jak wspierać dzieci, kiedy się boją? / Agnieszka Ludorowska. Wychowanie w Przedszkolu”, 2020, nr 4/5, s. 33-36
  17. Oswoić strach / Magdalena Śniegulska. Remedium”, 2020, nr 4, s. 9-11
  18. Porozumienie bez przemocy : jak je wykorzystywać w trudnych rozmowach z dziećmi? / Magdalena Lange-Rachwał. „Życie Szkoły”, 2021, nr 5, s. 10-14
  19. Uważność, skupienie, koncentracja dzieci w wieku przedszkolnym / Monika Litwinow. Wychowanie w Przedszkolu”, 2020, nr 1, s. 6-11
  20. Zrozumieć i wspierać ucznia wysoko wrażliwego / Aleksandra Kubala-Kulpińska.Życie Szkoły”, 2021, nr 4, s. 22-25

 Opracowała: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie Filia w Suchej Beskidzkiej

 

© 2024 pbwsucha.pl          Deklaracja dostępności          Polityka prywatności