Umiejętność skupiania uwagi jest nieoceniona, tak wiele przynosi korzyści. Przy dobrej koncentracji wykonujemy nasze prace najlepiej jak potrafimy, osiągając zamierzony efekt. Głębokie skupienie na zadaniu wyzwala w nas kreatywność i pomysłowość. To cechy bardzo pożądane dzisiaj. Uważne słuchanie drugiego człowieka gwarantuje pełniejsze zrozumienie jego przekazu. Dzięki naszej uwadze dokonujemy refleksji nad sobą. Jest nieodzowna w budowaniu udanych relacji z ludźmi.
Jak skupić uwagę, gdy jest nam potrzebna? Jak ukierunkować ją na to, co jest dla nas ważne, lecz niekoniecznie atrakcyjne? Jak ochronić się przed „rozpraszaczami”? Z pomocą przychodzą nam liczne publikacje autorów, którzy w sposób profesjonalny zajmują się tematem ludzkiej uwagi, prowadzą szkolenia i zajęcia edukacyjne. Polecamy kilka z nich.
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. H. Kołłątaja w Krakowie oraz Instytut Filozofii Akademii Ignatianum w Krakowie zapraszają nauczycieli, bibliotekarzy, studentów, uczniów i wszystkich zainteresowanych do uczestnictwa w comiesięcznym wykładzie filozoficznym online, przygotowanym przez Wykładowców z Instytutu Filozofii AIK.
7 nawyków skutecznego nastolatka : obowiązkowy przewodnik dla młodzieży / Sean Covey ; przełożyła Anna Rędzio. Sygnatura 46190
W pułapce myśli – dla nastolatków : jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem / Louise Hayes, Ann Bailey, Joseph Ciarrochi. Sygnatura 46402
Dla nauczycieli
Empatia zmienia nas, szkołę, świat : scenariusze zajęć Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli / Joanna Berendt i in. Sygnatura 46373
Emocje, komunikacja, akceptacja : program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym / Agnieszka Lasota, Dominika Jońca. Sygnatura 46374
Bajkoterapia w przedszkolu : scenariusze zajęć z elementami bajkoterapii / Aneta Bartnicka-Kierylak, Karolina Świtaj-Wirtek. Sygnatura 45750
Narysuj emocje : ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu stanów emocjonalnych / oprac. Magdalena Hinz. Sygnatura 45898
Opowieści o Czujątkach : ćwiczenia z empatii dla dzieci i… dorosłych / Joanna Bogudał-Borkowska. Sygnatura 46036
Terapia śmiechem : całkiem poważna książka o śmiechu : teoria i scenariusze zabaw / Charmaine Liebertz. Sygnatura 45477
Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci : karty terapeutyczne i karty pracy / Agnieszka Lasota. Sygnatura 46375
W pułapce myśli – dla nastolatków : jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem / Louise Hayes, Ann Bailey, Joseph Ciarrochi. Sygnatura 46402
Artykuły:
Bezpieczne przywiązanie w relacji dziecko-nauczyciel / Agnieszka Ludorowska. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2021, nr 1, s. 33-37
Małe kroki, swobodny rozwój, zabawa i odpoczynek / Dorota Dziamska. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2021, nr 1, s. 6-10
Kiedy nie wszystko idzie „jak po maśle” – jak reagować na trudne zachowania uczniów? / Agata Semeniuk. „Życie Szkoły”, 2020, nr 5, s. 20-24
Zrozumieć i wspierać ucznia wysoko wrażliwego / Aleksandra Kubala-Kulpińska. „Życie Szkoły”, 2021, nr 4, s. 22-25
Dla rodziców i dorosłych
Człowiek w poszukiwaniu sensu / Viktor E. Frankl. Sygnatura 46457
Daj przestrzeń i bądź blisko : mindfulness dla rodziców i ich nastolatków / Eline Snel. Sygnatura 46217
Dogadać się z nastolatkiem : dojrzałość i szacunek w relacji / Agnieszka Kozak, Joanna Berendt. Sygnatura 46399
Geografia szczęścia / Eric Weiner. Sygnatura 46456
Głodni czasu : efektywne 168 godzin w 7 dni lub tydzień / Laura Vanderkam. Sygnatura 46452
Hrabi (kabaret): duszkiem tak! / Jakub Jabłonka i in. Sygnatura 46351
Jak pomóc nastolatkom w walce ze strachem, lękiem i depresją / Roy Petitfils. Sygnatura 46403
Jak wspierać dzieci w kryzysie? : poradnik dla rodziców nie tylko na czas globalnej pandemii / Małgorzata Taraszkiewicz, Zofia Nalepa. Sygnatura 46404
Kierunek: offline : jak znaleźć cyfrową równowagę i zrozumieć e-dzieciństwo swojego dziecka? / Agnieszka Krzyżanowska. Sygnatura 46406
Kolczasty nastolatek : bunt, ciało, miłość, talent, wolność (mini książeczki na temat nastolatków) / Wiesław Gajewski. Sygnatura 46400
Nakarm, naucz i puść wolno : jak wychować dzieci na szczęśliwych dorosłych / Izabela Antosiewicz. Sygnatura 46398
Nastolatek dla początkujących : nie daj się wylogować z ich życia / Leszek Talko. Sygnatura 45736
Nierozpraszalni : jak panować nad uwagą i decydować o swoim życiu / Nir Eyal. Sygnatura 46453
Uważność i spokój żabki : ćwiczenia uważności dla dzieci… i ich rodziców / Eline Snel. Sygnatura 46241
Siedem praktyk szczęścia : osiągnij wewnętrzny spokój i harmonię… / Rick Hanson. Sygnatura 46455
W pułapce myśli : jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem / Steven C. Hayes, Spencer Smith. Sygnatura 45354
Znajdź spokój wewnętrzny : pomoc dla DDD i DDA w odzyskaniu emocjonalnej trzeźwości / Tian Dayton. Sygnatura 46454
Zapraszamy do skorzystania z naszych zbiorów! Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie Filia w Suchej Beskidzkiej
Szczególną potrzebą naszych dzieci w okresie pandemii jest pomoc w odzyskaniu utraconego poczucia bezpieczeństwa.
Indywidualny kontakt z dzieckiem – rady dla rodziców i nauczycieli na podstawie literatury psychologicznej ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Krakowie Filii w Suchej Beskidzkiej:
Rozmawiajmy z dzieckiem na temat tego, co się dzieje wokół niego: co widzi, słyszy i co czuje. Pozwólmy dziecku „wygadać się”. Szczera rozmowa, bez naszego pouczania i oceniania, daje dziecku poczucie bezpieczeństwa. Gdy poczuje się bezpiecznie chętniej posłucha tego, co mamy mu do przekazania.
Nie zmuszajmy dziecka do rozmowy, jeżeli nie chce rozmawiać na trudny temat. Jest wiele innych form wspierania i towarzyszenia dziecku (propozycje na wspólne wyciszenie rodzica i dziecka zawiera m.in. książka „Uważność i spokój żabki” E. Snel). Warto dziecko przytulić, zapewnić o swojej bliskości. Cenne jest podjęcie wspólnego działania razem z dzieckiem (zrobić coś razem zamiast rozmowy o problemach).
Dostarczajmy dziecku niezbędnych informacji, które pomogą mu zrozumieć trudną sytuację. Odpowiadajmy na jego pytania. Dbajmy, by ilość i szczegółowość informacji była dostosowana do wieku dziecka (informacje proste, konkretne, jednoznaczne, bez niepokojących niedomówień). Informując o pandemii, większą uwagę poświęcajmy działaniom, które służą zachowaniu zdrowia niż groźbom jego utraty (opis choroby, skutki). Strzeżmy dzieci przed nadmiarem informacji płynących z mediów czy naszych rozmów.
Akceptujmy emocje dziecka (także swoje). Wspierajmy dzieci w sytuacji przeżywania lęku i innych trudnych emocji. Zaprzeczanie odczuwanym emocjom, pogłębia niepokój. Warto pomóc dziecku uświadomić, co przeżywa (nazwać emocję) i dlaczego (określić problem). W kolejnym kroku poszukajmy wspólnie z dzieckiem odpowiedzi na pytanie: Co możemy zrobić, by tej konkretnej trudności zaradzić? Odkrycie możliwości działania i podjęcie go chroni przed bezradnością. Warto mieć na uwadze ten fakt, ponieważ utrzymująca się dłużej bezradność może prowadzić do czynności samookaleczania się u dzieci, do depresji, prób samobójczych.
Zwróćmy uwagę na niekorzystne dla zdrowia (utrzymujące się dłużej) zmiany w zachowaniu dziecka i poinformujmy o tym rodziców. W przypadku małych dzieci często wystarczy większa uwaga i pomoc ze strony ich bliskiego. Kontakt z psychologiem stosuje się wówczas, gdy jest to konieczne (rozmowa z psychologiem dla małego dziecka może być bardzo trudna).
Zwracajmy uwagę na komunikaty i rady, jakie dajemy dziecku. Najlepiej, aby były pozytywne (mówmy dzieciom: Myjemy ręce po to, żeby być zdrowym). Dawajmy dużo wzmocnień. Chwalmy dziecko za aktywności, które podjęło, zamiast wyłapywać same braki, słabe strony i straszyć.
DOROSŁY - pierwsza i najważniejsza pomoc dla dziecka. Dziecko nie ma umiejętności psychologicznych, aby mogło samo sobie poradzić. Na świat patrzy przez informacje otrzymane od nas, dorosłych. Nasze przeżywanie i postępowanie jest dla niego wzorem do naśladowania. Zatem, to od nas zależy, jak poradzą sobie nasze dzieci. Warto dbać regularnie o swój własny rezerwuar energii, ponieważ możemy dać tyle, ile sami mamy.
Praca metodyczna z grupą dzieci – rady dla nauczycieli:
Poczucie bezpieczeństwa jest podstawową potrzebą dziecka. Warto pamiętać o tym, że mózg uczy się wtedy, gdy czuje się bezpiecznie. W piśmiennictwie metodycznym dla przedszkoli zaproponowano, aby obecnie pracę metodyczną z dziećmi oprzeć o „małe kroki”, a nie ambitne plany realizacji wielu przedsięwzięć i projektów. „Małe kroki” to aktywności podstawowe i niezbędne dla wspierania rozwoju dzieci (mniej zajęć, ograniczonych do najistotniejszych dla rozwoju, powtarzających się o stałych porach - stały rytm). Warto dać dzieciom czas na rozmowy, przytulenie, zapewnienie, iż nad naszym zdrowiem czuwają lekarze, ale i my sami możemy zadbać o nasze zdrowie, gdy przyjmiemy odpowiednie zachowania. Źródło: Dorota Dziamska, Małe kroki, swobodny rozwój, zabawa i odpoczynek. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2021, nr 1, s. 6-10
W pracy z dziećmi zaleca się metody, które redukują lęk. Są to m.in.:
- ruch, aktywność fizyczna,
- zabawy, gry,
- czytanie dzieciom, bajkoterapia,
- ćwiczenia relaksacyjne, na koncentrację.
Wybrane publikacje ze zbiorów PBW Filii w Suchej Beskidzkiej:
Człowiek w poszukiwaniu sensu / Viktor E. Frankl – 46457
Jak wspierać dzieci w kryzysie? : poradnik dla rodziców nie tylko na czas globalnej pandemii / Małgorzata Taraszkiewicz, Zofia Nalepa - 46404
Jak pomóc nastolatkom w walce ze stresem, lękiem i depresją / Roy Petitfils - 46403
Nakarm, naucz i puść wolno : jak wychować dzieci na szczęśliwych dorosłych / Izabela Antosiewicz - 46398
Uważność i spokój żabki : ćwiczenia uważności dla dzieci… i ich rodziców / Eline Snel - 46241
W pułapce myśli : jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem / Steven C. Hayes, Spencer Smith - 45354
W pułapce myśli - dla nastolatków : jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem / Louise Hayes, Ann Bailey, Joseph Ciarrochi - 46402 Artykuły:
Bajkoterapia w pracy nad lękami dzieci w przedszkolu / Monika Litwinow. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2020, nr 1, s. 52-57
Bezpieczne przywiązanie w relacji dziecko-nauczyciel / Agnieszka Ludorowska. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2021, nr 1, s. 33-37
COVID-19 – o lęku przed nieznanym / Anna Naruszewicz. „Remedium”, 2020, nr 4, s. 6-8
Dziecko w czasach zarazy / Magdalena Śniegulska, rozm. przepr. Kinga Bartkowiak. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2020, nr 5, s. 10-14
Emocje dzieci w sytuacji kryzysu epidemiologicznego : bajkoterapia w odpowiedzi na strach przed wirusem / Monika Litwinow. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2020, nr 4/5, s. 24-28
Jak żyć w czasach pandemii i nie zwariować? / Sylwia Pawłowska. „Remedium”, 2020, nr 4, s. 2-5
Kiedy nie wszystko idzie „jak po maśle” – jak reagować na trudne zachowania uczniów? / Agata Semeniuk. „Życie Szkoły”, 2020, nr 5, s. 20-24
Małe kroki, swobodny rozwój, zabawa i odpoczynek / Dorota Dziamska. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2021, nr 1, s. 6-10
Nie taki straszny lęk : jak wspierać dzieci, kiedy się boją? / Agnieszka Ludorowska. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2020, nr 4/5, s. 33-36
Oswoić strach / Magdalena Śniegulska. „Remedium”, 2020, nr 4, s. 9-11
Porozumienie bez przemocy : jak je wykorzystywać w trudnych rozmowach z dziećmi? / Magdalena Lange-Rachwał. „Życie Szkoły”, 2021, nr 5, s. 10-14
Uważność, skupienie, koncentracja dzieci w wieku przedszkolnym / Monika Litwinow. „Wychowanie w Przedszkolu”, 2020, nr 1, s. 6-11
Zrozumieć i wspierać ucznia wysoko wrażliwego / Aleksandra Kubala-Kulpińska. „Życie Szkoły”, 2021, nr 4, s. 22-25
Opracowała: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie Filia w Suchej Beskidzkiej
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie. Więcej informacji